چکیده:
امروز گردشگری محکوم به عرضة یک تجربة به یادماندنی است تا در بازار جهانی مزیت رقابتی پیدا کند و امیدوار باشد که آن تجربه از سوی گردشگر خریداری میشود. این درحالی است که بخش بزرگی از ارائهدهندگان گردشگری کماکان با اتکا بر داراییهای ملموس و کمی مکان به دنبال خلق چنین تجربهای هستند و از پتانسیل منابع کیفی و ناملموس مقصد و بازیگران امر گردشگری، همچنین رویکردها و ابزارهای موثر در به فعلیت درآمدن این پتانسیلها، غافلاند. این مقاله با اتکا به راهبرد استدلال منطقی و از طریق تحلیل محتوای اسناد و پژوهشهای مرتبط به بازشناخت منابع، رویکردها و ابزارهایی که امکان تعمیق تجربة گردشگر را فراهم میکند پرداخته است تا شکل متفاوتی از گردشگری با عنوان گردشگری رابطهای را صورتبندی و ارائه کند که بر سه موضوع منابع کیفی و ناملموس، بهعنوان عناصر اصلی یک رویکرد همآفرینانة خلق ارزش؛ همآفرینی، بهعنوان رویکرد اصلی ایجاد ارزش و مزیت رقابتی؛ و ارائهدهندگان خدمات گردشگری، بهعنوان تسهیلکنندة ارتباط پویا میان گردشگر و مقصد و زمینهساز خلق تجربة منحصربهفرد برای گردشگر، استوار است.
Abstract| Today, tourism needs to offer a memorable experience to gain a competitive advantage in the global market, and hope that tourists will purchase that experience. At the same time, a large portion of tourism providers still rely on tangible assets and limited locations to create such an experience, overlooking the potential of the qualitative and intangible resources of the destination and the actors involved in tourism, as well as the approaches and effective tools to actualize these potentials. This article, based on logical reasoning and through the analysis of the content of documents and relevant research, discusses the resources, approaches, and tools that enable the deepening of the tourist’s experience, to present a different form of tourism known as relational tourism. It focuses on three main subjects: qualitative and intangible resources as the key elements of a co-creative value creation approach; co-creation as the primary approach to value creation and competitive advantage; and tourism service providers as facilitators of dynamic communication between tourists and the destination, and enablers of creating a unique experience for tourists.