چکیده:
این مطالعه با هدف ارزیابی اثر دریافت مالیات از کشاورزی بر متغیرهای کلان، تولید زیربخشها و رفاه خانوارها صورت گرفت. برای دستیابی به هدف یادشده از الگوی تعادل عمومی مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی استفاده شد. یافتهها نشان داد که دریافت 20 درصد مالیات بر زمین و منابع طبیعی کشاورزی بیش از ۵ درصد درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش میدهد اما بر سایر متغیرها اثر ناچیزی دارد. همچنین مشخص شد اگر سطح مالیات بر ارزشافزوده (تولید) ۱۵ درصد انتخاب شود درآمدهای مالیاتی دولت حدود ۱۵ درصد (بیش از 20 درصد) افزایش خواهد یافت اما تولید ناخالص داخلی اندکی کمتر از 2 درصد (بیش از 2/3) کاهش و قیمتها بیش از 2/3 درصد (حدود 4) افزایش خواهد یافت. اعمال سناریو مالیات بر ارزش افزوده 15 درصد نشان داد تولید برخی ازبخش های کشاورزی بیش از ۱۰ درصد کاهش و تولید دربخشهای غیرکشاورزی عمدتاً کمتر از ۳ درصد افزایش مییابد. در سناریوی مالیات بر تولید نیز همین الگوی تغییر تولید مشاهده میشود. در سطح مالیات ۱۵ درصد برای زمین و منابع طبیعی کشاورزی، رفاه خانوارهای روستایی اغلب بیش از ۴ درصد کاهش خواهد یافت در حالیکه رفاه خانوارهای شهری اندکی افزایش نشان میدهد. در سناریو مالیات ۱۵ درصد بر ارزشافزوده، رفاه خانوارهای روستایی اغلب 9-7 و خانوارهای شهری 5-4 درصد کاهش نشان میدهد. دریافت همین میزان مالیات از تولید محصولات کشاورزی رفاه خانوارهای روستایی را عموماً بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش میدهد در حالیکه برای خانوارهای شهری این دامنه حدود نصف مقادیر بهدستآمده برای خانوارهای روستایی است.
The objective of this study is to examine the effect of imposing agricultural tax on macroeconomic variables, sectoral output and households’ welfare. To get the objective, a Social Accounting Matrix based CGE model was applied. The findings showed that imposing tax rate of 20% on agricultural land and natural resources will increase government tax revenues by more than 5 percent; however it has a negligible effect on other variables. As for value added (output) tax, a 15% tax will result in 15% (more than 20%) increase in government tax revenues while it induces a reduction in GDP by less than 2% (more than 3.2%) as well as prices increase by 3.2% (around 4%). However, 15% value added tax is expected to reduce output in some agricultural activities by more than 10% as well as by less than 3% in no-agricultural sectors. The same pattern of output changes is expected to be realized for output tax scenario. The rural households’ welfare will decrease by more than 4% under land and agricultural natural resources tax of 15% while those of the urban households tend to increase slightly. The corresponding values for 15% value added tax in rural and urban areas are 7-9% and 4-5% welfare reduction, respectively. Imposing this tax rate on agricultural output will lower the rural households’ welfare by 10-12% while the corresponding range for urban households is half of the rural households’ one.