چکیده:
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی و نقش کمربندیها در ترافیک شهر ساری میباشد. روششناسی تحقیق، کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون است و جامعه آماری در بخش کیفی و کمی را مدیران دارای سوابق دانشگاهی و اجرایی و کارشناسان شهری تشکیل دادهاند. حجم نمونه در بخش کیفی با رسیدن به اشباع نظری (معادل 5 نفر) بوده و در بخش کمی حجم نمونه 30 نفر از کارشناسان و متخصصان در شهر ساری که در زمینه ترافیک و مسائل مرتبط به شهر متخصص بودهاند را شامل شده است. پس از تبیین شاخصها، با استفاده از آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS شاخصهای حاصل اولویتبندی شده و با استفاده از آزمون تی تکنمونهای، کمربندیهای شهر ساری از لحاظ ترافیک و مدیریت آن موردسنجش قرار گرفت. یافتههای حاصل از بخش کیفی و مطالعات نظری نشان داد که معیارهای مرتبط با آسیبشناسی نقش کمربندیها در ترافیک شهری ساری شامل مشکلات مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی پروژه کمربندی بوده است. نتایج حاصل از بخش کمی به لحاظ اولویتبندی شاخصها نشان داده است که شاخص نارسائیهای نظام برگزاری مناقصات در بعضی از دستگاههای اجرایی و حاکم بودن روابط بهجای ضوابط در اولویت اول و شاخص فقدان سیستمی برای اولویتبندی پروژههای عمرانی نیمهتمام و جلوگیری از تخصیص بودجه سلیقهای در اولویت دوم واقعشدهاند. همچنین نتایج حاصل از آزمون تی تکنمونهای نشان داده است که نقش کمربندی در ترافیک شهر ساری در وضعیت نامناسبی بوده که نشان از آن دارد که کمربندیهای شهر ساری نتوانسته است ترافیک شهر را بهدرستی مدیریت و کنترل کند.
The purpose of this research is the pathology and role of beltways in Sari city traffic. The research methodology is qualitative and subject-based analysis, and the statistical community in the quantitative and minor sector are formed by managers with academic background and executive and urban experts. The size of the sample was in the quantitative section with the achievement of the theoretical saturation (equivalent to 5 people) and in the small section included the size of 30 experts and specialists in the city of Sari who were specialized in the field of traffic and issues related to the city. After analyzing the indicators, using the Friedman test in SPSS software, the resulting indicators were prioritized and using the one-sample t-test, the beltways of Sari city were measured in terms of traffic and its management. The findings from the Quantitative Department and theoretical studies showed that criteria related to the traumatic role of belts in urban traffic as a whole included the management, economic and social problems of the belts project. The results obtained from the small segment in terms of priority indicators showed that the index of malfunctions of the system of holding disputes in some executive mechanisms and the dominance of relations rather than restrictions in the first priority and the system failure indicator for prioritizing half-life projects and preventing the allocation of favorable budget in the second priority. Also, the results of the one-sample t-test have shown that the role of the ring road in the traffic of Sari city was in an unfavorable condition, which indicates that the ring roads of Sari city have not been able to manage and control the traffic of the city properly.