چکیده:
به منظور کاربردی شدن دانش تولید شده در دانشگاهها، جریان یافتن این دانش به خارج از این محیط به ویژه محیطهای صنعتی، فعالیتی مهم و حائز است. ابزارهایی که این جریان را میسر میسازند تحت عنوان کانال-های جریان دانش شناخته میشوند. عدم آشنایی با این کانالها و ویژگیهای آنها میتواند موجب ناکامی در نیل به هدف غایی این ارتباط شود. با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد هر کدام از این کانالها، ابزاری که بتواند با شاخصهای مشخص جنبههای متفاوت این جریان را نشان دهد، ضروری به نظر میرسد. از این رو، هدف از این پژوهش مطالعه کانال های جریان دانش میان دانشگاه و صنعت می باشد.روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد علم سنجی و با تکنیک تحلیل هم رخداد واژگان و همچنین مرور روایتی انجام شده است. با استفاده از رویکرد مرور روایتی مهمترین پایگاههای اطلاعاتی بین المللی مورد جستجو قرار گرفت که به عنوان چارچوب نظری به کار گرفته شد. در مرحله دوم این پژوهش با رویکرد علم سنجی انجام شده و به منظور کشف ارتباطات و مهمترین واژگان و نقشه علمی شکل گرفته از ارتباط بین واژگان، از فن هم رخداد واژگان استفاده شد. به این صورت که واژگان صنعت و دانشگاه با واژه کانال و دیگر واژههای هم ردیف با کانال که در متون استفاده شده بود به صورتuniversity AND industry AND (channel OR transfer OR spillovers OR flow OR dissemination) در فیلد Topic در پایگاه وب آو ساینس به عنوان یکی از معتبرترین پایگاههای استنادی جستجو شد. بازه زمانی از 1975 تا 27 نوامبر 2022 بود و جستجو در مجموعه هسته وب آو ساینس انجام شد. با این استراترژی جستجو در مجموع 5178 مدرک بازیابی شد. به منظور ترسیم نقشه هم رخداد واژگان از نرم افزار وس ویور استفاده شد و به منظور داشتن نقشه ای قابل تحلیل با اعمال آستانه حداقل 50 رخداد، 86 واژه به مرحله تحلیل و ترسیم نقشه هم رخدادی وارد شدند.یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که کانالهای انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت جنبههای مختلفی را شامل می شود. این کانال ها ممکن است رسمی، غیر رسمی یا ترکیبی باشد. همچنین جریان دانشی بین صنعت و دانشگاه میتواند هدفمند یا بدون هدف باشد که در صورت هدف مند بودن دو سویه و در حالت بدون هدف یک سویه خواهد بود. این دانش می تواند عیان یا نهان باشد. در کانالهای انتقال دانش مسائلی مانند تجاریسازی یا هزینه سودمندی و برگشت مالی نیز مورد توجه بوده است. همچنین این کانالها و انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت به نوعی سرمایه اجتماعی در نظر گرفته میشود. بررسی ارتباط بین صنعت و دانشگاه از جنبههای علم سنجی و بر اساس نقشه هم رخداد واژگان هم نشان داد که مباحثی همچون عملکرد و تاثیر همکاریها، انتقال دانش، تریپل هلیکس، صنعت، انتقال فناوری، دانش، کارآفرینی و تحقیق و توسعه از مهمترین مفاهیم استخراج شده بودهاند. نقشه علمی و خوشههای شکل گرفته نشان دهنده اهیمت موضوع کانالهای جریان دانش صنعت و دانشگاه از سوی پژوهشگران بوده است و در این بین تأثیر همکاریها در انتقال دانش از اهمیت برخوردار بوده است. در مجموع چهار خوشه موضوعی در نقشه هم رخداد واژگان تحلیل شده، تشکیل شده است.بحث و نتیجه گیری: کانال های بین دانشگاه و صنعت در پژوهش های مختلف مورد توجه بوده است و تشکیل خوشه های موضوعی نیز نشان دهنده ای این اهمیت است. تنوع میان کانالها نشان میدهد که بررسی جامع و مانع ارتباطات میان دانشگاه و صنعت نیازمند استفاده از شاخصهای زیادی است.
Purpose: In order to apply the knowledge produced in universities, the flow of this knowledge outside this environment, especially industrial environments, is an important activity. Lack of familiarity with these channels and their features can cause failure to achieve the ultimate goal of this communication. Therefore, the purpose of this research is to study the knowledge flow channels between university and industry.Research method: This research is conducted with a scientometric approach and with the technique of co-word analysis as well as narrative review. Using the narrative review approach, the most important international databases were searched, which was used as a theoretical framework. In the second stage of this research, it was carried out with a scientometric approach, and in order to discover the links and the most important words and the scientific map formed from the relationship between words, co-word technique was used. In this way, the query as(university AND industry AND (channel OR transfer OR spillovers OR flow OR dissemination)) was searched in the Topic field in the Web of Science database as one of the most reliable citation databases. The time span was from 1975 to November 27, 2022, and the search was performed in the Web of Science Core Collection (Science Citation Index Expanded, (SCI-EXPANDED)--1980-present, Social Sciences Citation Index, (SSCI)--1980-present, Arts & Humanities Citation Index, (AHCI)--1975-present, Conference Proceedings Citation Index – Science, (CPCI-S)--1990-present, Conference Proceedings Citation Index – Social Science & Humanities (CPCI-SSH)--1990-present, Book Citation Index – Science (BKCI-S)--2005-present, Book Citation Index – Social Sciences & Humanities (BKCI-SSH)--2005-present, Emerging Sources Citation Index (ESCI)--2005-present). A total of 5178 documents were retrieved with this search strategy. In order to draw a co-word map, VOSviewer software was used, and in order to have an analyzable map by applying a threshold of at least 50 occurrences, 86 words were entered into the stage of analyzing and drawing a co-occurrence map.Results: Examining knowledge flow channels between university and industry showed that these channels may be formal, informal or mixed. Also, the flow of knowledge between the industry and the university can be purposeful or untargeted knowledge transfer. This knowledge can be explicit or tacit. On the other hand, in knowledge transfer channels, issues such as commercialization or cost benefit and financial return have also been considered. Also, these channels and knowledge transfer between university and industry are considered as a kind of social capital. Examining the relationship between industry and university from scientometric aspects and based on the co-occurrence map of words showed that topics such as the performance and impact of cooperation, knowledge transfer, triple helix, industry, technology transfer, knowledge, entrepreneurship and research and development are the most important extracted concepts. The scientific map and the formed clusters show the importance of the knowledge flow channels of industry and university from the researchers, and in the meantime, the effect of cooperation in knowledge transfer is important. In total, four topic clusters have been formed in the co-word map.Discussion and conclusion: The channels between university and industry have been of interest in various researches, and the formation of thematic clusters is also an indication of this importance. The diversity among the channels shows that a comprehensive examination of the knowledge flow channel between the university and the industry requires the use of many indicators.