چکیده:
از نظر امام خمینی قرآن کتاب عرفان و اخلاق و انسان سازی است؛ ولی چون ظرفیتهای عقلی همه مردم به یک اندازه نیست، معارف عالیه قرآنی در سطح فهم توده مردم به صورت داستان در آمده است تا آنان بتوانند از این سفره گسترده الهی حظی برگیرند. تکراری که در قصص قرآن به چشم میخورد، بدان جهت است که نقشی مؤثرتر در انسان سازی ایفا کند. این امر مهم از رهگذر تذکرات پی در پی و تلقینات متوالی جامه عمل به خود میپوشد. تفاسیری هم که بر قرآن نوشته میشود، باید از همین ویژگی برخوردار باشد.
خلاصه ماشینی:
"چکیدهاز نظر امام خمینی قرآن کتاب عرفان و اخلاق و انسان سازی است؛ ولی چون ظرفیتهای عقلی همه مردم به یک اندازه نیست، معارف عالیه قرآنی در سطح فهم توده مردم به صورت داستان در آمده است تا آنان بتوانند از این سفره گسترده الهی حظی برگیرند.
همچنین ضمن تقدیر از زحمات مفسران پیشین، اما نا کافی دانستن تفاسیری غیر از تفسیرهای عرفانی و اخلاقی مینویسند:"مقصود ما از این بیان نه انتقاد در اطراف تفاسیر است؛ چه که هر یک از مفسرین زحمتهای فراوان کشیده و رنجهای بیپایان برده تا کتابی شریف فراهم آوردهاند «فلله درهم و علی الله اجرهم»؛ بلکه مقصود ما آن است که راه استفاده از این کتاب شریف را، که تنها کتاب سلوک الی الله و یکتا کتاب تهذیب نفوس و آداب و سنن الهیه است و بزرگترین وسیله رابط بین خالق و خلق، و عروة الوثقی و حبل المتین تمسک به عز ربوبیت است، باید به روی مردم مفتوح نمود.
عین عبارت ایشان چنین است: "در این کتاب شریف قضایا به طوری شیرین اتفاق افتاده که تکرار آن انسان را کسل نکند؛ بلکه در هر دفعه که اصل مطلب را تکرار میکند، خصوصیات و لواحقی در آن مذکور است که در دیگران نیست؛ بلکه در هر دفعه یک نکته مهمه عرفانی یا اخلاقی را مورد نظر قرار داده و قضیه را در اطراف آن چرخ میدهد و بیان این مطلب استقصای کامل قصص قرآنیه را لازم دارد که در این مختصر نگنجد و در آرزوی این ضعیف بی مایه ثبت است که با توفیق الهی کتابی در خصوص "قصص قرآنیه" و حل رموز و کیفیت تعلیم و تربیت آنها به قدر میسور فراهم آورم"[22]."