چکیده:
در اسلام جهاد(جنگ مقدس)یعنی دفاع در برابر تجاوز و حمایت از مظلومان تکریم شده است.زیرا اسلام پیروان خویش را سرافراز،عزتمند و توانا تربیت میکند.و در وظایف مسلمانی جهاد به عنوان ضامن عزت مسلمانان جایگاه خاصی دارد.نصرت،عزت و تشکیل حکومت عزتمند را خدای متعال در گرو،جهاد دانسته است.آنچه به عنوان ویژگی بارز مجاهدان سبب به زانودرآمدن دشمنان میشود روحیهء«شهادتطلبی»است.از این روست که مجاهد میتواند با انبیاء و صدیقان برابری کند.تلقی خاص مجاهد از مرگ و انس و علاقهء به آن سبب اقتدار و عزتش شده است.جهاد زمان پیامبر(ص)«محو شرک»و جهاد عصر امیر المؤمنین(ع) «محو فتنهء باغیه»سبب عزت مسلمانان شد.اما سستی یاران امیر المؤمنین(ع)و سرباز زدن از جهاد سبب پذیرش سلطهء ذلتبار امویان شد.امام حسین(ع)با طرح جهاد به عنوان آخرین مرحلهء امر به معروف و نهی از منکر شکل جدیدی از جهاد را تبیین فرمود.امکان قیام به سیف در مقابل حاکم ستمگر برای مؤمنان در این زمان فراهم شده و امام با شهادت خود این شکل از احیاء دین را امضاء فرمود.آن حضرت مرگ را در راه عزت و احیاء حق را زندگی جاوید شمرد.امام خمینی(ره)با تأسی به جد بزرگوار خود در برابر طاغوت زمان اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نموده و فرهنگ جهاد و شهادت را بین مردم ایران ترویج فرمود.آن حضرت نسلی را ترتیب کرد که پرچم حق را در قرن دنیازدگی به اهتزاز درآوردند.عشق به شهادت این نسل بسیجی نهتنها رژیم پهلوی بلکه ابرقدرتها و عمال منطقهء آنان را نیز به ذلت و خواری کشاند.شهید صیاد شیرازی از آنان چون فرشتگان نجاتی یاد میکرد که خداوند به او لیاقت،تخصص و بصیرت خود را داده بود.امام پیروزی،شرافت،عزت دنیا و آخرت و بیمه شدن میهن اسلامی را در همین جنگآوران بسیجی و شهادتطلبی آنان دانستند و فرمودند:ملت ما در آغاز راه مبارزه است و از خدا خواستند مشتعل شهادت را نگهبان باشد.
خلاصه ماشینی:
"عزت و افتخار حسینی،در پرتو جهاد و شهادت حجت اله ایزدی دکترای تاریخ و عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) فصلنامهء مطالعات بسیج،سال ششم،شمارهء 91-81،بهار و تابستان 2831 چکیده در اسلام جهاد(جنگ مقدس)یعنی دفاع در برابر تجاوز و حمایت از مظلومان تکریم شده است.
امام خمینی(ره)با تأسی به جد بزرگوار خود در برابر طاغوت زمان اقدام به امر به معروف و نهی از منکر نموده و فرهنگ جهاد و شهادت را بین مردم ایران ترویج فرمود.
از سوی دیگر،مجاهدان راه خدا که جدای از پیروزی یا شکست،اصل جهاد برایشان به عنوان بزرگترین عمل عبادی مطرح بوده و اگر در این راه کشته شوند،به بالاترین درجهء کمال رسیده و پهلو به پهلوی انبیا،صدیقان و صالحان میزنند،در شهادت نهتنها چیزی را از دست نمیدهند،بلکه آنچه به دست میآورند،فوق تصور بوده و به روشهای معولی، قابل دستیابی نیستند.
آیا شما بیشتر از کشتن من،کاری میتوانید بکنید؟مبارک باد مرگی که در راه خداست!اما شما هرگز نمیتوانید شرافت،عزت و بزرگواری مرا در هم بشکنید پس چه باکی از مرگ دارم؟!»74 چنین شیدایی و بلندهمتی در تعریف از مرگ،از آنرو در بیان امام حسین(ع) فوران میکند که:«خود را اولی بر قیام برای نصرت دین خدا،عزت شریعت و جهاد در راهش میداند،تا اینکه نام خدا برتر از هرچیز قرار گیرد.
حضرت امام خمینی(ره)در پیام خود پس از شهادت شهید بهشتی و همسنگرانش چنین نوشت:«اکنون اسلام به این شهیدان و شهیدپروران افتخار میکند و با سرافرازی، همهء مردم را دعوت به پایداری مینماید،و ما مصمم هستیم که روزی رخش ببینیم،این جان را که از او است تسلیم وی کنیم."