چکیده:
اگر تعامل و گفتگوی بین ادیان را به تعامل مشارکتی، سازنده و مثبت بین افراد دارای سنتهای مختلف دینی در دو سطح فردی و نهادی تعبیر کنیم، میتوانیم هدف از آن را ارتقاء درک بین ادیان یا عقاید مختلف برای افزایش پذیرش دیگران تعریف کنیم. هدف این پژوهش شناخت و مطالعه زمینههای تقریب و تعامل بین ادیان در استان سیستان و بلوچستان است. این پژوهش با استفاده از روش نظریه زمینهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 25 نفر از جوانان ساکن شهرستان زاهدان صورت گرفته است. دادهها بر اساس روش اشتراوس و کوربین کدگذاری شدند. بنا به یافتههای این پژوهش میتوان زمینههای منجر به ترویج فرهنگ تعامل بین ادیان در شهرستان زاهدان را در مواردی مانند همگرایی در فضای آموزشی و توسعه تعاملات بین ادیان، اتخاذ روشهای تربیتی مفید با محوریت تعاملات مثبت و سازنده با سایر ادیان و مذاهب، ترسیم الگوی دینداری وفاق آفرین، گذر از اختلافات دینی به تعاملات صمیمانه فرادینی و همزیستی مسالمتآمیز در سایه صلح و احترام متقابل برشمرد.
Evaluating the interaction and dialogue among people of different religious traditions as participatory, constructive, and positive, at both the individual and institutional levels which leads to increasing acceptance of others, this paper aims at investigating and understanding the grounds for reapproach among religions in the province of Sistan and Baluchestan, South-East of Iran. Based on the method of "Grounded Theory," the research was conducted with 25 residents of Zahedan County using a theoretical sampling method and semi-structured interviews. The findings were coded according to the Strauss and Corbin method. Finding reveals that the factors contributing to the promotion of a culture of interfaith nearing in Zahedan County include cooperation in the academic environment, increasing interrelationships as well as using educational methods which encourage and promote positive and constructive relations with the people of other religions, extension of conciliatory religiosity model as well as shifting from religious animosity to peaceful coexistence, in the shadow of peace and mutual respect.