چکیده:
در صدر اسلام،در مدینه،مسلمانان با پیروان دین یهود بیشتر از سایر ادیان روبهرو بودند و در سیر تحولات،ابتدا دوستی و سپس کشمکش میان آنها حاکم شد. از نگاه کشف الاسرار،علل آن حب و بغضها،ریشه در اشارات تورات اصیل به پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و منفعتطلبی رؤسا و دانشمندان یهود دارد. این نوشتار به بررسی دیدگاههای این تفسیر دربارهء عقاید و عملکرد یهود در برابر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"تفسیر کشف الاسرار به هیچ یک از علل مذکور نظر نداشته و با اعتقاد به اینکه«نعمت و صفت»رسول اکرم صلی الله علیه و اله در تورات موجود نزد یهودیان صدر اسلام ذکر شده،علت مهاجرت یهود را آگاهی آنها از ظهور پیامبر آخر الزمان در عربستان میداند و در تفسیر آیهء و ترکهم فی ظلمات لا یبصرون (بقره/ 711)دیدگاهی را بیان میکند که برابر آن، یهودیان برای اینکه اولین گروندگان به رسول اکرم صلی الله علیه و اله باشند،به عربستان مهاجرت کردهاند2.
برخی از وقایع تاریخی و اقوال بزرگان یهود،گویای رواج اندیشهء ظهور پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله در بین یهودیان صدر اسلام است: تبع آخر5یکی از حاکمان یمن که مجوسی مذهب بود،قصد تخریب مدینه را داشت.
در قرآن به اشاره و به اختصار،دربارهء تورات گفته شده که هدایت و نور است و احکام خداوند در آن بیان شده و انبیاء به آن حکم میکنند و نام و صفات پیامبر صلی الله علیه و اله و امت وی در آن ذکر شده است6.
اکنون از تورات پرحجم و افسانهای که کشف الاسرار معرفی کرده و از تورات صدر اسلام که نزد یهودیان مدینه بود و صفات رسول اکرم صلی الله علیه و اله در آن به وضوح مشهود بود و قرآن کریم بدان اشاره داشته،نشانی در دست نیست و تورات موجود هم که در دسترس است،خصوصیات مذکور را دارا نیست.
در تفسیر آیهء و لا یحسبن الذین یبخلون (آل عمران081/)،از قول ابن عباس آمده است که این آیه در شأن احبار یهود است؛زیرا آنها صفت و نعت نبوت پیامبر صلی الله علیه و اله را پنهان میکردند."