چکیده:
فرآیند شکلگیری و پیدایش یک اثر هنری، همواره دغدغه پژوهشگران و هنرمندان در مطالعات هنری بوده است. همچنین آفرینش اثر هنری، به جهت دارا بودن وجوه مهارتی و تکنیکی، موضوع برنامههای آموزشی نیز بوده است. این امر، اهمیت مطالعه مسیر پیدایش یک اثر را متذکر میشود. تحقق این مسئله به واسطه نقد تکوینی و روشمند بودن آن، امکانپذیر است؛ چراکه روند شکلگیری یک متن، با تمرکز بر تمام وجوه برونمتنی و درونمتنی یک اثر و با تکیه بر مشاهده عینی و مستندات مادی، میسر و ممکن میباشد. بدین منظور، با در نظر گرفتن شرایط و بحرانهای پس از جنگ و پس از معرفی مختصر و جامعی از ویژگیهای آثار فرانسیس بیکن به طور کلی و از میان کارهای بیشمار بیکن به مطالعه و تفسیر گزینشی از تابلوهای نقاشی فرانسیس بیکن نقاش مشهور قرن20، با عنوان سری مطالعه پاپ و پاپ و جغدها به طور جزئی پرداخته شده است. هدف مقاله این است که به چگونگی ایجاد محتوایی اکسپرسیونیستی از واقعیت، در آثار بیکن پرداخته و به پاسخ این سوال میرسد که چگونه بیکن با تمرکز بر آنچه در رفتار تکوینی متمایز خود دارد، دامنه متفاوتی از پیشامتن بر جای میگذارد که در کمیت مستندات پرونده تکوین اثرگذار است. گردآوری به روش کتابخانهای انجام شده است .در ادامه، کوشش شده است به تاثیر عناصر رنگ و فرم در ایجاد آثار بیکن از منظر بزرگان بپردازم. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی به رمزگشایی رسیده تا در نهایت، مخاطب خود را به این نتیجه میرساند که بیکن یک نقاش واقعگرا بود و در قالب سبک اکسپرسیونیسم و هیجاننمایی واقعیت را به تصویر می کشید. این نشان از خلاقیت و ترکیب عناصر و نحوه بهکارگیری ابزار در اجرای کار دارد. بدین منظور با مطالعۀ فرآیند تکوین این متن، با تکیه بیشتر بر سایر عناصر پیرامون متن، شامل پیرامتن و پیشمتن، فرامتن میسر میگردد.
The process of formation and creation of an artwork has always been the concern of researchers and artists in art studies. Also, the creation of painting has been the subject of educational programs due to its skill and technical aspects. This indicates the importance of studying the path of creation of a work. The realization of this problem is possible through formative and methodical criticism. The formation process of a text is possible by focusing on all extratextual and intratextual aspects of work and relying on objective observation and material documentation. For this purpose, taking into account the conditions and crises after the war and after a brief and comprehensive introduction of the features of Francis Bacon’s works in general and among Bacon’s countless works, a selective study and interpretation of the paintings of Francis Bacon, the famous painter of the 20th century, with the title The Pope and Pope and Owls study series are covered in detail. The purpose of the article is to discuss how to create an expressionistic content of reality in Bacon’s works and to answer the question of how Bacon, by focusing on what he has in his distinctive formative behavior, leaves a different scope of pretext that is in the number of documents of the constructive case. It is effective. The collection was done using a library method. In the following, I have dealt with the influence of the elements of color and form in creating Bacon’s works from the perspective of the elders. This article has been decoded in a descriptive-analytical way so that, finally, it leads its audience to the conclusion that Bacon was a realist painter and depicted reality in the form of expressionism and sensationalism. This shows the creativity and combination of elements and how to use tools to execute the work. For this purpose, hypertext becomes possible by studying this text’s development process and relying more on other elements around the text, including paratext and pretext.