چکیده:
«الهیات رخداد» نگرشی نو به الهیات است که در فلسفههای پسامدرن ریشه دارد. مفهومی که جان دی کپوتو فیلسوف دین آمریکایی به تبع اندیشههای استادش ژاک دریدا برای نفی نظامهای الهیاتی مبتنی بر فلسفه سنتی غرب وضع کرده و در پی دین منهای متافیزیک است. الهیات رخ داد حکایت از نوعی عدم ثبات در معنا دارد، و وضعیتی آستانهای و نامتعین در مفاهیم الهیاتی را به تصویر میکشد. این نگرش اجازه هرگونه مطلقانگاری و نظامسازی و در یک کلمه، متافیزیکمحوری در مفاهیم الهیاتی را از اندیشه انسان سلب میکند. الهیات رخداد از مفاهیمی پیوسته در حال تحقق، آیندهای باز، غیرقابل پیشبینی، و غیرقابل مهار سخن گفته و بهجای سویههای معرفتشناختی، بر ویژگیهای پراگماتیک و اگزیستانسیال دین تاکید دارد. در الهیات رخداد بهجای پرداختن به معرفت دینی، که لاجرم امری متافیزیکی است، به مناسک دینی همچون نوعدوستی، کارهای خیر، عدالتطلبی و اخلاق توجه جدی میشود. اما از منظری انتقادی باید پرسید که آیا الهیات منهای متافیزیک اصولا قابل تصور است؟ به تعبیر دیگر، آیا میتوان بدون تفسیر و صورتبندی فلسفی به میدان الهیات گام نهاد؟ این مقاله پاسخی به این سوال اساسی در برابر مفهوم الهیات رخداد است.
The Theology of Event" is a new approach to theology that is rooted in
postmodern philosophies. The concept that John D. Caputo, the American
philosopher of religion, based on the ideas of her teacher Jacques Derrida,
has established to negate the theological systems based on traditional western
philosophy and seeks religion minus metaphysics. Event Theology tells
about a kind of instability in meaning, and depicts a threshold and
indeterminate situation in theological concepts. This attitude denies the
permission of any absolutism and systematization, and in a word,
metaphysics-centeredness in theological concepts from human thought. The
Theology of Event talks about concepts that are continuously being realized,
an open, unpredictable, and uncontrollable future, and instead of
epistemological strains, it emphasizes the pragmatic and existential features
of religion. In the Theology of Events, instead of dealing with religious
knowledge, which is necessarily a metaphysical matter, serious attention is
paid to religious rituals such as altruism, good deeds, seeking justice, and
ethics. But from a critical point of view, one should ask whether theology
minus metaphysics is conceivable in principle? In other words, is it possible
to enter the field of theology without philosophical interpretation and
formulation? This article is an answer to this basic question against the
concept of the Theology of Events.