چکیده:
هدف: بررسی حاضر با هدف تعیین میزان کاربری الگوی پرسید در کاهش میزان اضطراب ماموران آتشنشانی تهران انجام شده است.روش: بررسی حاضر یک بررسی شبهآزمایشی است. آزمودنیهای پژوهش را 118 مامور آتشنشانی شهر تهران تشکیل دادند که به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. برنامه آموزشی با بهرهگیری از الگوی پرسید و نظریههای خودکارآمدی و آموزش بزرگسالان در قالب این الگو تدوین شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون t، t زوج و آزمون خیدو تحلیل گردید.یافتهها: از نظر میزان اضطراب آشکار و اضطراب پنهان، بین گروههای آزمایشی و گواه پس از آموزش تفاوت معنیداری دیده شد و تنها در گروه آزمایشی میان اضطراب آشکار و پنهان پیش و پس از آموزش تفاوت معنیداری وجود داشت.نتیجه: این بررسی نشاندهنده کاربرد موثر الگوی پرسید در کاهش میزان اضطراب آشکار و پنهان ماموران آتشنشانی میباشد.
خلاصه ماشینی:
"1 از آنجا که کارکرد مأموران آتشنشانی افزون بر سلامت خود آنها، تأثیر مستقیم بر سلامت سایر افراد جامعه نیز دارد و از سوی دیگر سودمندبودن آموزش برپایه الگوی پرسید18 بر سایر مشکلات بهداشتی (جلیلی، 1379؛ دهقانی، 1376؛ شریفیراد، 1379) و همچنین تأثیر آرامسازی بر کاهش اضطراب در سایر بررسیها (احمدی نژاد، 1377؛ پور معماری، 1373؛ آراکاوا19، 1997؛ رشید20 و پریش21، 1998؛ ریس22، 1995؛ راب23، 2000) مورد تأیید قرار گرفته است، در بررسی حاضر برای سنجش تأثیرآموزش، نظریههای آموزشی خودکارآمدی24 و آموزش بزرگسالان25 و روش آرام سازی کاربردی در چارچوب الگوی پرسید برای رویارویی با اضطراب به کار برده شد.
پس از انجام پیش آزمون در 7 ایستگاه 1- Barnard 2- Duncan3- Beaton 4- Murphy5- Pike 6- Corneil7- Safren 8- Gonzalez9- Horner 10- Leung11- Sarason 12- Noyes13- Hoehn 14- Peiffer15- Fahrion 16- Norris17- Stora18- Predisposing, Reinforcing, Enabling Causes in Educational Diagnosis and Evaluation (PRECEDE)19- Arakawa 20- Rashid21- Parish 22- Rees 23- Robb 24- self-efficacy25- adult education 26- quasi-experimental انتخاب شده، یک گروه شامل 3 ایستگاه و گروه دیگر شامل 4 ایستگاه برپایه معیارهای پژوهش (اضطراب آشکار و پنهان) و برخی متغیرهای اجتماعی مؤثر بر اضطراب در این جمعیت (سمت شغلی، تحصیلات، سن و سابقه کار) با یکدیگر همتا و بهطور تصادفی به دو گروه گواه و آزمایشی تقسیم شدند.
پس از مرحله تشخیص آموزشی در بخش برنامهریزی آموزشی این الگو برای تغییر رفتار فردی، نظریه آموزش بزرگسالان و خودکارآمدی در قالب الگوی پرسید 1- Green 2- Kreuter3- Deeds 4- Partridge5- Spielberger State–Trait Anxiety Inventory6- content validity 7- reliability8- test-retest 9- predisposing10- reinforcing 11- enabling12- educational diagnosis 13- evaluation 14- Butler 15- Ost ینه شیوة برگزاری جلسات نیز از اصول و راهکارهای الگو و نظریههای یادشده بهره گرفته شد."