چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان استرس با ناامیدی در دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه تهران انجام شده است.مواد و روشکار: آزمودنیهای این پژوهش توصیفی- مقطعی، 551 نفر (246 دختر و 305 پسر) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی انتخاب و بهکمک پرسشنامه سنجش استرس و آزمون ناامیدی بک ارزیابی شدند. دادههای پژوهش به کمک آزمونهای آماری خیدو، تحلیل واریانس، تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی تحلیل شدند. یافتهها: این بررسی نشان داد که رابطه میان پنج متغیر عوامل فشارزای روانی با متغیر ناامیدی معنیدار است (05/0p< ). همچنین بین مجموعه عوامل و مشکلات استرسزای دوران تحصیل با میزان ناامیدی دانشجویان مقطع کارشناسی رابطه مثبت دیده شد.نتیجهگیری: میزان استرس میتواند در ارتباط مستقیم با میزان ناامیدی دانشجویان باشد.
خلاصه ماشینی:
"1- Dixon 2- Rumford3- Heppner 4- Lips5- Bonner 6- Rich7- Anderson 8- Ferguson9- Schotte 10- Clum11- Bernard 12- Koplik13- Devito 14- Mayes15- McConatha 16- Kanner17- Coyne 18- Schaefer19- Lazarus 20- Beck Hopelessness Scale جدول 1- خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون متغیرهای فردی و روانی با ناامیدی متغیر R 2 R نمره F Beta B عوامل فشارزای روانی 354/0 125/0 * 678/40 216/0 224/0 معدل پیشرفت تحصیلی 385/0 023/0 * 635/24 121/0- 316/0- عواملفشارزای مالی و اقتصادی 407/0 018/0 * 700/18 199/0 205/0 عوامل فشارزای رفاهی 425/0 015/0 * 496/15 191/0- 168/0- عوامل فشارزای تحصیلی 438/0 011/0 * 302/13 202/0 276/0 عوامل فشارزای ازدواج 454/0 015/0 * 105/12 137/0 311/0- *p<05/0 در تحلیل رگرسیون انجام شده مجموعه متغیرهای فردی و تحصیلی، سن، معدل، سالهای تحصیل در دانشگاه، شمار ترمهای مشروطی و مدت سکونت در خوابگاه، همراه با متغیرهای فشارزای روانی شامل عوامل و مشکلات استرسزای شخصی، جسمی و بهداشتی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی، هیجانی، استرسهای ناشی از داغدیدگی و رویدادهای پیشبینینشده، ازدواج و استرسهای فیزیولوژیک و روانی، بهعنوان پیشبینیکننده و متغیر ناامیدی بهعنوان متغیر ملاک یا وابسته مورد بررسی قرار گرفت.
همانگونه که یافتههای ارایه شده در جدول 2 نشان میدهند بهترتیب اولویت میان عوامل استرسزای شخصی، روانی- اجتماعی، اقتصادی، تحصیلی، فیزیولوژیک، جسمی و بهداشتی، هیجانی، اجتماعی، خانوادگی، شغلی و رفاهی دانشجویان مجرد با میزان ناامیدی آنان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، در حالیکه این ارتباط در گروه دانشجویان متأهل به ترتیب اولویت در متغیرهای فیزیولوژیک، روانی- اجتماعی، ازدواج، جسمی و بهداشتی، اجتماعی، مالی و اقتصادی، داغدیدگی و تحصیلی مثبت و معنیدار است."