چکیده:
بهرهگیری از باورهای اصیل اعتقادی مانند معادباوری در یکی از موکدترین آموزههای اسلامی یعنی حفظ و
تقویت بنیانهای خانواده همواره یکی از دغدغهها و مسائل مهم مربیان اجتماع است. قرآن کریم با توجه به
ظرفیتهای نظام خانوادگی برای هدایت و سعادت انسان، با اختصاص آیاتی پرمحتوا رهنمودهای کارآمدی را
در این عرصه مطرح کرده است که متاسفانه آن طور که شایسته است در جامعه دینی ما اهتمام جدی دریافت
نکرده است. مقاله حاضر با توجه به کارکردهای موثر معادباوری در تقویت زیرساختهای خانواده، هدف خود
را تبیین و بررسی آیات مرتبط با نقش معادباوری در تحکیم نظام خانواده قرار داده است و با روش توصیفی-
تحلیلی آیات و تفاسیر قرآن را بررسی کرده و به این نتایج رسیده است که معادباوری حس اعتماد متقابل را
در خانوادهها افزایش میدهد و با تقویت توان تابآوری و استقامت در حل مشکلات موثر است و انسان معادباور
را در تامین نیازهای مشروع اعضای خانواده مسئولیتپذیر و کوشا میسازد.
خلاصه ماشینی:
طبق آيۀ ٣٤ نساء زن نه تنها در حضور شوهر بلکه در غياب او حفظ الغيب ميکند؛ يعني مرتکب خيانت چه از نظر ناموس و چه از نظر حفظ شخصيت و اسرار خانواده در غياب او نميشود؛ قرآن کريم افشاي اسرار و خيانت در خانواده را مذمت و دليل ورود به دوزخ ميداند و ميفرمايد:”ضرب الله مثلا للذين کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدين من عبادنا صالحين فخانتاهما فلم يغنيا عنهما من الله شيئا و قيل ادخلا النار مع الداخلين ”؛ خداوند براي کساني که کافر شده اند به همسر نوح و همسر لوط مثل زده است ، آن دو تحت سرپرستي دو بنده از بندگان صالح ما بودند؛ ولي به آن دو خيانت کردند و ارتباط با اين دو (پيامبر) سودي به حالشان (در برابر عذاب الهي) نداشت ، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شويد همراه کساني که وارد ميشوند!» (تحريم /١٠) خيانت : در لغت به معناي نقيض امانت ( طريحي، فخرالدين بن محمد ، (مجمع البحرين ) ،ج ٣، چ ٣، مرتضوي ، بيروت ١٣٨٦ش ، ص ٢٤٥) و به معناي منع حق است (قرشي بنان ،علي اکبر ، (قاموس قرآن )،ج ٢، دارالکتب الاسلاميه ، تهران ، ١٣٧١ش ، ص ٣١٤) و نيز به معناي بيوفائي و خلف وعده و عهد آمده است (بستانيابرام ، فؤاد، (فرهنگ ابجدي) ، مترجم رضا مهيار، ج ١، چ ٢، سازمان تبليغات ، تهران ،١٣٧٥ش .