چکیده:
تعدد زوجات یکی از مسائل بحث انگیز حقوق اسلام است که در طول تاریخ سوالات و بحث های زیادی از سوی موافقان و مخالفان در مورد آن مطرح شده است. از جمله اینکه فلسفه تعدد زوجات چیست؟ این گونه پرسش ما را بر آن داشت تا این پژوهش را با هدف بررسی تطبیقی فلسفه تعدد زوجات از نگاه علمای معاصر و مستشرقان انجام دهیم. نتایج نشان می دهد که برخلاف برخی مستشرقان که می کوشیدند تا از راههای گوناگون شبهاتی را در مسئلۀ فلسفۀ تعدد زوجات وارد نمایند، برخی از علمای معاصر سعی داشتند فلسفۀ تعدد زوجات را روشن و شفاف سازی نمایند. در این پژوهش دیدگاه های برخی از این
علمای معاصر بررسی می گردد و سپس به دیدگاه های برخی از مستشرقان در مورد فلسفۀ تعدد زوجات به تفکیک موافقان و مخالفان پرداخته می شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی فلسفه تعدد زوجات از نگاه علمای معاصر و مستشرقان راضیه اسلامی نیا ١ ، باقر حسینی 2 ١ کارشناسی ارشد رشتۀ علوم قرآنی دانشکدة زابل (نویسنده مسئول ) ٢ استادیار و دکتری الهیات ادیان و عرفان دانشکدة علوم قرآنی زابل چکیده تعدد زوجات یکی از مسائل بحث انگیز حقوق اسلام است که در طول تاریخ سؤالات و بحث های زیادی از سوی موافقان و مخالفان در مورد آن مطرح شده است .
ازاین رو، مورد مخالفت عموم مردم و دانشمندان قرار نمی گرفت ، ولی پس از رویارویی جوامع مسلمان با تمدن مغرب زمین ، این حکم یکی از جنجالی ترین احکام شریعت اسلام شد و مورد نقد و رد غربیان قرار گرفت ؛ تا جایی که برخی از مسلمانان نیز با تأثیرپذیری از فرهنگ غرب ، به این حکم اعتراض کرده یا در حقانیت آن به تردید افتادند؛ بنابراین با توجه به اینکه در طول تاریخ پذیرش جواز تعدد زوجات از سوی اسلام ، واکنش - های مخالف و موافق زیادی را، هم از سوی مسلمانان و هم از سوی غیرمسلمانان در پی داشته است ؛ در این پژوهش سعی می شود با بررسی دیدگاه های مختلف علمای معاصر، دیدگاه آنان را با مستشرقان مقایسه کنیم .
همچنین به اعتقاد او دولتهای اسلامی که بر اعمال مسلمانان نظارت دارند باید خود را موظف بدانند تا در صورت لزوم از طریق دفترخانه های ازدواج ، مردم را کنترل کنند و فقط به کسانی اجازه تعدد زوجات بدهند که به اجرای عدالت در میان خانواده مشهور باشند تا حکم خدا به درستی اجرا شود، در این صورت واضح است که بسیاری از افراد، مشمول قانون مزبور نخواهند شد و کسانی هم که مشمول می شوند، تعدد زوجات برای آنها جائز است نه واجب ؛ یعنی اگر از اینکار صرفنظر نمودند، مسئولیتی ندارند.