چکیده:
وقتی پدر و مادر، فرزندشان را به درس خواندن امر می کنند، به سود خود فرزند است و سعادت او را می خواهند و این امر از روی محبّت به فرزند است و گرنه به درس خواندن او نیازی ندارند. رسول گرامی اسلام)ص( در روایتی که در امالی صدوق، ص نماز پایه دین است که اگر مقبول «، الصلاة عمود الدّین. . . فان قبلت قبل ما سواها و ان ردّت ردّ ما سواها «: 641 آمده، فرمودند درگاه الهی قرار گیرد، سایر حسنات و اعمال انسان نیز پذیرفته است و اگر مقبول واقع نشود همه حسنات و اعمال دیگر مردود تقدیم حضور علاقمندان » حقیقت نماز « که بر این اساس، نوشتار ذیل در بخش ها و شماره های گوناگون با عنوان » است
خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
واژه های کلیدی: قرآن ، روایات ، فلسفه ، نماز مقدمه عبادت ، وسیله تکامل و سعادت ماست و دستور خداوند به نماز، نوعی لطف و رحمت و راهنمایی است که ما را به کمال می رساند؛ مثلا وقتی پدر و مادر، فرزندشان را به درس خواندن امر می کنند، به سود خود فرزند است و سعادت او را می خواهند و این امر از روی محبّت به فرزند است و گرنه به درس خواندن او نیازی ندارند.
یاد خدا بودن نه از جهت این است که نیاز دارد یاد او باشیم ، بلکه ما برای اینکه بتوانیم زندگی با آرامش داشته باشیم و امید و توکل در قلب مان روشن باشد، نیز به دنبال گناه و کار ناپسند نرویم و به طور کلی برای رسیدن به سعادت و کمال ، نیازمند یاد خدا هستیم : "ألا بذکر الله تطمئن القلوب ؛١ آگاه باشید با یاد خدا دل ها آرامش پیدا میکند.
با توجه به آیات و روایات در این زمینه ، برخی از آثار و حکمت های نمازچنین است : ١ - قرب معنوی یکی از آثار بسیار مهم نماز قرب به خداوند است .
این اثر روح عبادت و نماز را تشکیل میدهد و یکی از آیات قرآن هدف آفرینش انسان عبادت بیان شده است ٧که حکایت گر بعد معنوی نماز و اهمیت آن است ، امام علی (ع ) فرمود" :الصلوه قربان لکل تقی ٨، نماز وسیله تقرب هر پرهیز کاری به خداوند است .
" یکی از نویسندگان در تفسیر این آیه مینویسد: "روح واساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است .