خلاصه ماشینی:
"از طرفی بیتردید بخشی از فصاحت و بلاغت کلام ناظر به ناحیه معنای کلام است و علمای بلاغت در این زمینه کلام فصیح و بلیغ را کلامی خواندهاند که مفردات آن خالی از غرابت و ترکیب آن تهی از تعقیید معنوی و متناسب مقتضای حال باشد (1) و از طرف دیگر قرآن در دوره رسالت پیامبراسلام صلیاللهعلیهوآله و در میان قوم آن حضرت نازل شدهاست.
چگونه قرآن فصیح و بلیغ خوانده میشود و در عین حال از طرفی گفته میشود، مخصصات و مقیدات، قرائن کاشف مرادند (2) و از طرف دیگر ادعا میگردد که احادیث ائمه معصومین علیهمالسلام که سالها پس از اتمام نزول قرآن صادر شدهاند، میتوانند قرآن را تخصیص و تقیید بزنند؟ (3) آیا این ادعا مستلزم این معنا نیست که مراد پارهای از آیات سالها غریب یا معقد بوده و فصاحت و بلاغت نداشتهاست؟ ضمن طرح این سؤالات از قرآنپژوهان ارجمند تقاضا میشود، صحیفه مبین را با نگارش مقالات برخوردار از تتبع و تدبر به گسترش مرزهای علوم قرآنی یاری رسانند."