خلاصه ماشینی:
"«تندیس» (به تصویر صفحه مراجعه شود) برج کبوتر،از مجموعه یادداشتهای جاده ابریشم،9731،آبرنگ روی کاغذ او در آثاری که به فرهنگ انسانی افزوده است،خصایل متعالی را چنان شاعرانه سروده است که همسنگ آنها را در دیگر نگارههای صد سالهی اخیر ایران فقط به صورت درهی نادره میتوان یافت.
سیاوش کسرایی به مرتبهی نسیتی وجودی با شعر و فرهنگ نقاشی ایرانی نایل آمده بود و با آنها نفس میکشید، اگر این همه را«ماهیت»ملت فرهنگسازمان بدانیم،آثار هنرمندانی چون او«صورت تاریخی.
درحالیکه هیچ محقق و منتقد متفکری قادر نیست هنر نگارگری و تجسمی ایران پس از مشروطیت را بدون آثار چند نقاش بزرگ و در صدر همهشان استاد علی اکبر صنعتی و استاد سیاوش کسرایی،طرح و تصور کند.
تجریش (1)-هگل،عقل در تاریخ،ترجمه دکتر حمید عمایت،ص 27 و بهتر از هر نقاش دیگر دریافته بود که آثار هیچ هنرمندی بیحمل فرهنگ ملی، جهانی نخواهد شد."