خلاصه ماشینی:
"اندیشهی تائوگرا که قبلا در قالب مکتبی در میان مکاتب دیگر چینیان گم بود،رفتهرفته بالید و از این میان خود را ساخت،تا بدانجا که«فانگیو-لان»آن را بعدها،مذهب مسلم چین در کنار آئین کنفوسیوس دو شق محکم اندیشهی چینی به حسابمیآورد،و درست از اینجاست که هنر چین با آمیزهای از باورهای تائوگرا رشد کردو برای همیشه ماندگار شد.
قانون تغییرناپذیر طبیعت که تائوگرانان بر آن بودند،با«واژه چه آنگ تغییرناپذیر،( qnahc )که میتوان به ابدی نیز بازگرداند-بر آن استکه اشیاءو چیزها بغییر میکنند،اما،قوانینی که بر این تغییرات حکم میرانند،تغییرناپذیرند»ازاینرو آنچه در قالب هنر در این قلمرو فکری بار آمد،واسطههاییاست،به درک و روسوخ به ماهیت اشیاء و از آن میان به هستی چیزها،همانی که دستیازیدن به آن حکیم فرزانه را خرسند میکند.
اما سرشت خط چینی چنین است که هرکه دستی درواژهنگارهها دارد میتواند چینی بخواند و بفهمد بیآنکه صدائی از این زبان بداند10»به بیان دیگر خط چینی در بارشکلی خود بازدارنده نشانههای زبانی،است،گونهای تصویرنگاری،اما در مقابل و تمایزش با دیگر نشانههای زبانی،فنولوزا میآورد«زبانهای دیگر ارتباطشان را با طبیعت از دست داده و به الفبا تبریلشدهاند11."