خلاصه ماشینی:
"به نظر میآید که این مسئله(شرایط اجتماعی جنگ)خو می توانست زیربنای بسیار خوبی برای رشد نقاشی در ایران باشد و اندکی از فشارهای تقلیدگونه از سبکهای غربی بکاهد و در این فرصت فراهم آمده نقاشان نقبی به درون اندیشههای هنری خود بزنند و راههای تازهای برای بیان تصویری جنگ و مسایل پیرامونی آن بیابند هرچند که چنین نشد.
آثار اولیه او طبیعتگرایی از نوع ضعیف آن و آنچه که به آن ادبیاتی میگوییم،میباشد در آثار متاخر خود تغییراتی نه ممتد بلکه گاه از اینجا و گاه از آنجا دیده میشود که به نظر من تاثیرات مخرب مدرنگرایی از نوع فرمالیستی آن میباشد و آنچه که در این آثار اخیر چلیپا اشتراک دارد برخوردی فرمالیستی (به تصویر صفحه مراجعه شود) با کار و توجه بیش از حد به عناصر صرف بصری از جمله رنگ،فرم،و بافت که حتی تاثیر نقاشان جوانتر و یا نقاشان غربی معاصر به شکلی ناخودآگاه بر ایشان قابل مشاهده است گرچه خطوط کارهای پلنگی شاید ریشه در خطوط نوشتاری ایرانی-اسلامی( آنهم به شکل ناخودآگاه)داشته باشد اما آثار او از عدم دستیابی به راه حلی تصویری و عدم ساختارهای منجسم رنج می برد.
این مسئله(شرایط اجتماعی جنگ)خود می توانست زیربنای بسیار خوبی برای رشد نقاشی در ایران باشد و اندکی از فشارهای تقلیدگونه از سبکهای غربی بکاهد و در این فرصت فراهم آمده نقاشان نقبی به درون اندیشههای هنری خود بزنند و راههای تازهای برای بیان تصویری جنگ و مسایل پیرامونی آن بیابند هرچند که چنین نشد."