خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) رودنی گراهام Herbert Beck ترجمه:حنا میر جانیان این منظره با عنوان«درخت کاج پاندورسا»(1991)،مانند یک اثر هنری منحصر به فرد و به سان یک چاپ یگانه و بینظیر،متعلق به هنرمند کانادایی،رودنی گراهام است که شاید در اولین نگاه،نمایش عکاسانهای از آثار هنری جورج باز لیتز،نقاش آلمانی به نظر برسد.
جف وال در خصوص یکی از مجموعههای گراهام تحت عنوان «پروژه هزار ساله برای یک میدان شهری»مینویسد:«از سال 6891، یک سکویی بلند و زردرنگ،دوربین قطع بزرگی را نگه میدارد که عکاس آن را روبروی فضای باز یک میدان شهری گذاشته،درست (به تصویر صفحه مراجعه شود)همان زمان که این سکو و دوربین ساخته شد،درخت کاجی نیز وسط میدان کاشتند.
به این ترتیب بیننده برای مواجهه با معنای اثر هنری باید از سه قلمروی معنایی تو در تو عبور کند؛ نخست در دنیای قاب باید نشانههای ناشی از موضوع و منظر یک تک عکس را دریاب،سپس درهمنشینی جفت عکسها،معنای متقارن حاصل از انتخاب هنرمند را کشف کند و در آخر،در بافت معنایی مجموعه عکسهای نمایشگاه، در سیر خیالی حاکم به نوعی نگاه به طبیعت و هستی شناور شود.
آثار او که به صورت تصاویر دو تکهای که قالب وهم و خیال (به لحاظ ترکیب سطح و عمق و دخل و تصر در رنگ)تنها بیانگر نوع زیستن در طبیعت و حیات موجوداتی که در چرخه طبیعی خود زیست میکنند محسن یزدیپور چگونه مفهوم انتقادبرانگیز او را مینمایانند؟آیا(به تصویر صفحه مراجعه شود) محتوای آثار او از ظاهرشان قابل تفکیک است یا نه؟ مهرداد افسری میگوید:«اگر مجموعهی من ایجاد مفهوم نکرده باشد از نظر من مثبت نبوده و این معنا با توجه به نظریه هرمنوتیک که به مرگ مؤلف معتقد است را مخاطب میسازد."