خلاصه ماشینی:
"گرهارد ریشتر* به بهانه نمایش آثار در موزه هنرهای معاصر تهران مهدی حسینی (به تصویر صفحه مراجعه شود) گرهارد ریشتر از هنرمندان محوری آلمان پس از جنگ جهانی دوم است که اغلب آثارش بر اساس عکسهایی که از موضوعهای روزمره عکاسی کرده یا از تصاویر مجلات و روزنامه ها انتخاب کرده است،شکل گرفته و به اجرا درآمده است؛با این تفاوت که عکس نشریات یومیه اغلب دارای روشنی و صراحت هستند، ولی آثار رنگ و روغنی ریشتر از صورت وضوح خارج شده و کیفیتی گذرا،بیثبات و متزلزل به خود گرفتهاند،این دسته از آثار ریشتر در قالب Photo-Painting قرار می گیرند.
»11 این محو کردن،اهداف متعددی را تامین میکند، نخست اینکه هویت عکسی را که ریشتر انتخاب کرده است،از میان برمیدارد و بدین ترتیب برای خود و بینندهاش این امکان را فراهم میسازد که روی دیدن و اندیشیدن تمرکز کند،دیگر اینکه برای ریشتر به مثابه یک استعاره عمل میکند و بالاخره اینکه موجب تخت شدن تصویر میشود که آن نیز به نوبهی خود در دور ساختن اثر از نزیکی آشکارا با واقعیت عینی مؤثر است.
پردهی ابر به لحاظ استیلای غیر قابل انکار هنرمند در زمینهی خلاقیت و شایستگی برای ایجاد نور، اتمسفر و فضا،قادر است حیرت بیننده را برانگیخته و افزون بر آن به اثر قدرتی بخشد که جایگاه ریشتر را به عنوان یکی از هنرمندان محوری و بینظیر دوران پس از جنگ،استحکام بخشد.
به هر تقدیر،مانند دیگر آثار ریشتر،پردهی درختان سیب بر اساس یک عکس(تصویر فاقد ترکیبی که خود هنرمند عکسبرداری کرد)نقاشی شده است."