خلاصه ماشینی:
"بسم الله الرحمن الرحیم سرمقاله (به تصویر صفحه مراجعه شود) گوشی تلفن را میگیریم،کسی از پشت خط سلام میدهد و میگوید:آقا خبر دارید سوسن آبادی از دنیا رفته؟اظهار بیاطلاعی میکنم،میگوید:روزنامه ایران دو خطی دربارهاش نوشته است اما این آدم،نه درباری بود،نه ضد انقلاب و نه حتی انقلابی ایشان یک هنرمند تمام عیار بودند حیف است که در مرگ ایشان خبری نوشته نشود،به ایشان چشمی میگویم و گوشی را میگذارم.
پیش از این مدرنیستهایی چون کاظمی،ژازه،اویسی،تبریزی و ناژفر با قالبشکنی مینیاتور در تابلوهای خود از خط و رنگ و فضای سنتی بهره جسته بودند اما کار این دو نگارگر دشوارتر بود،چرا که هر دو با خدمت هنری در اداره«آفرینشهای هنری»،پاسدار سنت و تداوم بخش آن شناخته میشدند.
سوسن آبادی با اولین نمایشگاهش خیز بلندی برداشت،دو کار مهم کرد که نه برای اولین بار بود اما به بهترین وجه از قلم این هنرمند جسور شکل ابداعی داشت:بهجای مجالس مالوف سنتی،عالم خود را عرضه کرد،مشغلههای ذهن فردیاش را."