خلاصه ماشینی:
"هرگاه هنرمندی از نوع درجه یک(زیبا)تصمیم به ورود به حیطه هنرهای درجه دو میگرفت و کوزهای میساخت و یا فرشی میبافت(و یا برایش میبافتند)،آن کوزه یا فرش از درجه دو به درجه یک ارتقا مییافت،در حقیقت هنرمند و امضای او سبب این جابجایی میگردید،البته خلاقیت و ابتکار هم ملاک بود.
این مدرسه در سال 9191 در ویمار Weimar آلمان تاسیس شد و طی عمر چهارده ساله خود چنان اثری در اشیا و دستساختههای زندگی روزمره گذاشت که (به تصویر صفحه مراجعه شود) نظیرش تا آن روز دیده نشده بود و به قول لودویگ میس و اندر روهه «باهاوس ایدهای بود که به سراسر جهان راه یافت»1و این به آن جهت بود که هنرمندان و مدرسین باهاوس چون پال کلی،گروپیوس،و اندر روهه و کاندینسکی خود اقدام به ساختن اشیاء مصرفی کردند.
به رغم همهی این کاستیها،جلذبه و نیرویی که در گبههای این زنان فروتن-اما آزاده-نهفته است،سزاوار آن است که به دیدهای فراتر از فرش زیرپا نگریسته شود و لا اقل هنر زیر پا و یا گبههای هنر نام گیرد."