خلاصه ماشینی:
"اما همیشه در کنه ذهنش این سؤال است که چرا پیکاسو در سنین بالا مهارتهایش را کنار میگذارد،به خصوص زمانی که کارهای اولیه او را میبیند،مسئله برایش پیچیدهتر میشود:«مگه میشه آدم هرچه جلوتر بره کارش متولد 8331 تهران(به تصویر صفحه مراجعه شود) لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران 8631 عضو گروه 03+ عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران 41 نمایشگاه انفرادی بیش از 04 نمایشگاه داخلی و خارجی حسن موریزینژاد hmooizi@yahoo.
پرکاری آنها و انگیزههای اجتماعی در این سالها،مهارتهای اجراییشان را بسیار بالا برده بود،حتما در خاطره خیلیها پایاننامه عملی هادی ضیا الدینی،که از دراویش قادری طراحی کرده بود و یا مسافرتهای مکرر و طولانی و غالبا پیادهی احمد نادعلیان به گوشه و کنار کشور و طراحیهایی که بعد از هر مسافرت،روی پانلهای دانشکده به نمایش میگذاشت،به یاد مانده است.
طبیعی است که به خاطر تخصصی که در این سالها به دست آورده بودم،خودبهخود کارم به نقاشی تبدیل میشد،اما من دیگر به اینکه آیا این رنگی که میگذارم،با دیگر رنگها مناسبت دارد یا نه فکر نمیکردم،بلکه برایم این مهم بود که آیا این رنگ برای بیان ماجراهای درونیام مناسب هست یا خیر.
برایم شبیه درددل شده بود و دنبال زبانی بودم تا به شکل واضحتر و صریحتری این درد دل را برای دیگران بیان کنم.
مجموعه کاری با عنوان«ای کاش دوربینی که بود»که به این منظور برای خودم دوربینی را طراحی کردم که ساختارش کمی شبیه به دوربین معمولی است،اما در آن هیچ و مهرههای جدیدی به کار بردم و حتی فیلم آن را هم از جنس پوست تن انتخاب کردم،با این امید که بتواند احساساتم را ثبت کند."