خلاصه ماشینی:
"این نبودن و جای خالی،ریشه در خیلی از حوادث تاریخی و اجتماعی،سیاسی دارد که بارها دربارهشان صحبت شده اما هیچ وقت کسی نپرسیده است چه عصبیتهایی به خرد شدن و تخریب منتهی شده است،تنها از انهدام سخن رانده شده،بیآنکه بپرسیم چرا همین عصبیتها شعر و ادبیات و نقاشی را به نیستی نکشید؟ نباید تخریب مجسمه طی قرون گذشته را به گردن جهالت انداخت،حس خطری که بعضی اقوام و ادیان از مجسمهها دارند بیش از آنکه ریشه در جهالت داشته باشد از شناخت نیروی اسرارآمیز مجسمه و تأثیر آن بر عواطف(انسان ناظر)ریشه میگیرد.
در آخر نمیدانم که میدانید خارج از ارزیابی داوری،سعید شهلاپور از موفقترین دبیران تجسمی چند سال اخیر بوده است؛او موفق به جمعآوری سوابق و بایگانی نمودن راهکارهای کارگذاری بیینال شد و حتی در این احوالات عدهایی را برای این کار(تلویحا)آموزش داد که اگر در دورههای بعدی مورد استفاده قرار گیرند میتوانند آموختههایشان را عملا نشان دهند، شهلاپور روشهای گروهی و تشکیلاتی فکر کردن را به مانند هنرمندی عملگرا نمایش داد و قضاوت دربارهاش را باید سالها بعد در جریان مجسمه یافت و باز گفت."