خلاصه ماشینی:
"» رضا از پدر بزرگش میگوید که با آنکه بیسواد بود ولی شعر و ضرب المثلهای بسیار بلد بود،شاهنامه کردی را از بر میخواند و با افسانههای زیادی که میدانست همه را سرگرم میکرد و مادری که به واسطه عواطف بیدریغ مادرانه و احساسهای شاعرانهای که داشت،روی رضا تأثیر به سزایی داشته است:«کلاس چهارم که بودم معلم از ما خواست تا انشایی درباره پاییز بنویسیم.
در تهران مدتی مشغول کار در یک کتاب فروشی میشود،و البته در همه این سالها هنوز طراحی و نقاشی میکرد و ادبیات میخواند و از طریق ترجمههای داییاش و نیز به واسطه ارتباطهایی که در مدت حضورش در تهران با برخی از هنرمندان پیدا کرده بود،تا حدودی نیز با مسایل هنری آشنا میشود.
سرانجام سال 9631 با تصمیم به تحصیل،در دانشگاه هنر تهران پذیرفته میشود و (به تصویر صفحه مراجعه شود) سلیمی که خیلی نقش خوبی در من داشت و جنبههای خفتهای را به صورت کاملا محسوس در من زنده کرد.
«هنوز بعد از این که سالهای زیادی است که در تهران زندگی میکنم،ساختمانهای بلند و شلوغی آن احساس نوستالژیک نسبت به گذشته در من بیدار میکند و دلم برای آن همه انباشت رنگ و تصاویر تنگ میشود.
» روشی که بدین طریق منجر به شکلگیری طراحی و نقاشیهای رضا هدایت میشود،تبدیل به قاعدهای میگردد که همچنان ادامه دارد اما با تفاوتی چند:«یک زمانی خیلی درگیر فی البداهگی شده بودم به گونهای که احساس کردم هیچ نوع آگاهی بر انجام آن ندارم حتی در طراحیهایم با ابزاری مثل راپید کار میکردم که امکان اصلاح در آن وجود نداشت."