خلاصه ماشینی:
"موضوع روایت در زند آنانی شکل میگیرد که راویان یا سازندگان اصلی تاریخاند،و همین مقتضیات«موضوع روایت»است که به نحوی ناگزیر(و البته زیباشناسانه)شیوههای بیان روایت و نکتهی مورد بیان(یعنی اثر هنری)را دگرگون میکند.
برخی معتقدند روایتهای خرد را میتوان به مثابه عناصر سازندهی روایت کلان در نظر گرفت و بعضی دیگر،بر خلاف،روایت کلان را همچون دستور العملی برای شیوههای بیان هنری برمیشمرند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شیوهی بیان شخصی هنرمند اگر در مسیری درست اتفاق افتد (و البته،معیار سنجش این درستی را فراتر از هرگونه انضمام اخلاقی،سیاسی،ایدئولوژیک و فرهنگی،تنها و تنها در اصولی میدانم که خود تاریخ هنر همچون پیشنهادهای در برابرمان می گذارد)لزومابا روایتهای کلان دوران خود مناسباتی دارد.
اگر به زبان ساده مفاهیمی چون«نو بودن»و«خلاقیت»را از جمله روایتهای کلان هنر مدرن در نظر گیریم،آن دلیل ایجابیای که باعث پیوند حجم عظیم و گاه متناقضی از آثار هنرمندان قرن بیستم با این نگره میشود در ارتباط دو سویه و ناگسستنی میان تکتک هنرمندان و روایتهای کلان یا روح زمانهی خد نهفته است.
بنابراین تا اینجا میتوان دو شاخصه را در روند آفرینش یک هنرمند حتمی فرض کرد(و معتقدم سویهی حتمی این عناصر حتی در دنیای نسبیگرای امروزی نیز بیتغییر مانده است):اول،جستوجو و فهم کلان روایت عصر خویش،و دوم،دستیابی به شیوهای در روایت که بیانگر نسبتهای دنیای درونی هنرمند و آن مفاهیم کلان باشد.
اگر اکثر مجموعهها در یک نسبت مساوی،هم شکل و روند بیفراز و نشیب به وجود میآیند،پس به اجبار باید چنین نتیجه گیریم که موضوع روایت نیز همچون شیوهی بیان آن تکراری است."