خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) [نقاشان معاصر ایران] احمد اسفندیاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) متولد 1031 لیسانس نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران دبیر هنرستانها و دبیرستانهای تهران و بازنشسته آموزش و پرورش تعداد کثیری نمایشگاههای انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور نگهداری آثار در مجموعههای خصوصی داخلی و خارجی ایشان همچنین از معدود هنرمندان ایرانی است که نامش در فرهنگ لاروس آمده است حسن موریزینژاد hmoorizi @ yahoo.
پدر احمد در بحبوبه جوانی او،وقتی متوجه توانایی فرزندش در نقاشی میشود و همچنین میل وافرش را در این کار میدید،او را به یکی از شاگردان سابق کمال الملک معرفی و از او درخواست میکند تا فرزندش را راهنمایی کند.
بزرگ علوی در یادداشتی پیرامون همین نمایشگاه مینویسد:«باید تذکر داد که به کار بردن اصطلاح مدرن درباره نقاشی ایران،به هیچ وجه با آنچه امروز در اروپای مدرن نامیده میشود،مانند کارهای پیکاسو،یکی از افراطیترین نقاشان اروپا، (به تصویر صفحه مراجعه شود) و ماتیس که با قواعد کلاسیک هنر-به کلی قطع رابطه کردهاند، تطبیق نمییاد،تازه آنچه ما امروزه نقاشی مدرن مینامیم،همان چیزی است که در 07-06 سال پیش در اروپا به اسم امپرسیونیسم متداول بوده است.
تصاویر همه محوند حالیا او در حالت مستی این جهان را چگونه میبیند؟ عکسهای دکتر لاهوتی چنین مینماید که لحظاتی بیننده را از خود بیخود میکند،گیج میکند،ضمیر ناخودآگاهش درگیر (به تصویر صفحه مراجعه شود) میشود و خودآگاهیاش را چند لحظه از یاد میبرد.
شاید برای مخاطب عصر حاضر(عصر سرعت)که میخواهد زود به نتیجه برسد این کار سخت و دشوار آید،به هر صورت باید گفت که محمد رضا لاهوتی موفق شده است شعرهایش را به صورت نور در فضایی انتزاعی بسراید."