خلاصه ماشینی:
"-و اما راجع به کارهای شما(سمیرا اسکندرفر)که در مجموعهی گالری طراحان آزد بهصورت انفرادی نمایش دادید(منظور م آن آثار قطع کوچک است)زبان بصری بکر و جدید و حرفهای تازهتری را در خود داشت که کارهای این مجموعه نسبت به آنها یک نوع عقب گشت ساختاری و محتوایی را مینمایاند،به این معنی که اگر در آنجا مخاطب با یک شیوهی بیان گستاخانه روبهرو بود،اما اینجا تاثیرات امثال آلیس نیل،اسپنسر،دورههای اول فروید و حتی دورههایی از اتودیکس اثر را تبدیل به نوعی بازخوانی محکم اما کاملا وابسته به خطمشیهای بصری دهه 07 میکند.
کلا موضوعات پاپ)استفاده کنم و آنها را وارد حیطهی شاید جدیتری بهعنوان نقاشی کنم،اتفاقی که در این پرترهها افتاده به نظرم بیشتر یک جور اکسپرسیونیسم معاصر است و فقط هم بهجهت سوژهی موردنظرم این کارها راهشان از کار آدمهایی که نام بردید جدا میشود.
بیشتر از همه آن چیزی که برایم جذاب بوده قصههایی بود که از چشمهاشان بیرون میزد،درحالیکه آنها خیلی ساده قصدشان این بود که برای تبلیغ یک کالا استفاده بشوند ولی به نظرم خیلی موفق (به تصویر صفحه مراجعه شود) عمل نکرده بودند.
-در راستای این حرفها حالا در نظر میگیریم که هنرمند صداقت هم دارد،او چه الزامی برای ارایهی تجربیاتش(در نمایشگاه)میبیند،وقتی قابلیتهایی در اثرش وجود ندارد که نویددهندهی امکاناتی تازه برای حرکت هنر باشد؟این را در تاریخ هنر به روشنی شاهد هستیم که گاهی هنرمندان تنها فراموش نمیشوند و گاهی ماندگار میشوند(که همان حرکتی است که من میگویم)مثلا«اریک فیشل»با تجربیات تکنیکی و دیدی که دارد،آثاری خلق میکند که فراموش نمیشوند ولی تمهیدات تازهی بصری در اثرش دیده نمیشود."