خلاصه ماشینی:
"» سپس،به چگونگی ارزشیابی دانشآموزان در این کتاب اشاره کرد و گفت:«در جلسهء قبل،عدهای از همکاران پیشنهاد کردند که 6 نمره مربوط به«فعالیت»دانشآموزان باشد و 14 نمره مربوط به پرسشها،ولی پیشنهاد من این است که علاوه بر ارزیابی انفرادی دانشآموزان در فعالیتها،آنها را به گروههایی تقسیم کنیم،به کار گروهی و دسته جمعی آنها نیز نمره بدهیم و سپس میانگین بگیریم.
در این کمیسیون،محتوای پیشنویس کتاب در دو محور عمده مورد بررسی قرار گرفت: الف-بررسی کل کتاب به عنوان یک مجموعه؛ ب-بررسی درس به درس کتاب و همچنین مفاهیم و سؤالات و فعالیتهای به کار رفته در آخر هر درس؛ در محور اول،همگی اعضای کمیسیون محتوای کتاب را با علائق و نیازهای دانشآموزان مناسب دانستند و معتقد بودند که مطالب کتاب برای دانشآموزان دورهء راهنمایی،خوب طراحی و سازماندهی شده و متناسب با زندگی آیندهء آنان است.
گزارش سمینار ارزشیابی و پاسخ به سوالات توسط آقای انتظاری پیشنهاد شد که برای معلمین درس علوم اجتماعی مانند مربیان پرورشی در مجموع یک تا دو ساعت آزاد اختصاص داده شود تا معلم بتواند خارج از کلاس هم با دانشآموزان در ارتباط باشد و آنها را در فعالیتها راهنمایی و هدایت کند؛زیرا در وهلهء اول،خود معلم این درس باید از رشد اجتماعی برخوردار باشد تا بتواند به نحو مطلوب آن را تدریس کند.
آقای انتظاری دربارهء این پیشنهاد گفتند:«در برخی از مناطق ممکن است بعضی از معلمین نتوانند این درس را به نحو مطلوب تدریس کنند،اما باید یادآوری کنم که برنامهء ما ایجاد تحول در کل نظام آموزش و پرورش نیست،بلکه میخواهیم کتاب تعلیمات اجتماعی را عوض کنیم."