خلاصه ماشینی:
"البته اگر اجتماعی در تولید و تکنولوژی و علم و شکوفائی استعدادها و بروز خلاقیتها محلی از اعراب داشته باشد و حداقل اسباب و لوازم تجمل خود را بسازد و با لوازم ساخت خود مباهات کند و همه مردم از این مواهب برخوردار باشند،خوب این شاید قابل توجیه باشد،ولی برای جامعهای چون کشور ما با این همه مشکلات و معضلات،در این برهه و بحران دوره سازندگی چگونه گرایش-گرایش که نه پرش و جهش-به سوی تجملگرایی یا به بیان بهتر تجملپرستی و غرقه شدن در تعلقات دنیا تا حد خفه شدن و تغییر تبدیل شدن این «ضد ارزش به ارزش»قابل توجیه است؟ اگر دور شدن از سادهزیستی،داشتن روحیه بسیجی،رجاییوار زندگی کردن،پا جای پای امام(ره)گذاشتن و نزدیک شدن به زندگی مرفهین و مسرفین،مبرزین و شاهانه زیستن بیماری نیست پس چیست؟ البته پرواضح است که ما مخالف استفاده از مواهب خدادادی،زندگی حتی الامکان راحت داشتن و روابط بین المللی و رفتوآمدهای ضروری شئونات یک کشور و ملت با فرهنگ غنی را حفظ کردن،نیستیم و عقیده به زندگی کردن به سبک عصر حجر هم نداریم.
جدا ما را چه شده است که فکر میکنیم اشیاء بیجان و مصنوع بشر باعث شخصیت یافتن خلیفه الله و اشرف مخلوقات میشود؟چرا به این عقیده هستیم که به هرنحوی برای کسانی که زحمتی کشیدهاند و رنجی متحمل شدهاند، بهترین پاداش،اعطای ماشین خارجی و اسباب تجمل است،نه اسباب تولید و ترقی فکری و ذهنی،و با این توضیح و توجیه به ظاهر زیبا که اگر قرار است کسی از مواهب هستی که البته ما نها را تنها متجلی در ماشین خارجی و مبلمان میبینیم برخوردار باشد چه کسی بهتر از زجر کشیدهها،آن عده از ملت را هم که روحیه پاک و معنوی دارند به جرگه مرفهین و مسرفین ملحق میکنیم و این احسان و نیکی در حق آنان و ادای دینشان میدانیم."