خلاصه ماشینی:
"در این راستا سیاستگذاران صادراتی ایران میتوانستند با برنامهریزیهای مدون و اصولی گامهای مؤثر و مهمی را در آن کشورها به نفع کشورمان بردارند اما عدم آگاهی و شناخت قبلی و نداشتن فرهنگ بازاریابی،سیاستهای صادراتی و دخالت افراد غیر صلاحیتدار در امور بازرگانی ،موجب شد تا ما سهم بزرگی از امکانات مهیا شده و فرصتهای طلائی را بیهوده از دست بدهیم(موضوع مهم اینکه در این فرصت تاریخی عدم هماهنگی مراکز تولیدی و صنعتی و بازرگانی و رعایت نکردن اصول و مقررات صادرات،متغیر بودن قوانین صادراتی،و رعایت نکردن تکنیکهای صادراتی از جمله:کیفیت تولید-بستهبندی-قیمتگذاری کالای صادراتی-حمل و نقل-مالیات و کاملا مشهود بود)همچنین با اعتقاد به اینکه راه نجات و شکوفائی اقتصاد کشور در گرو سیاستهای صادراتی و"مدیریت صادراتی"میباشد متأسفانه در این بین برخی از تجار با حضور مستقیم یا غیر مستقیم در کشورهای یاد شده رقابت غیر منطقی را پیش گرفته و راه گسترش روابط تجاری را تیره کردند و سایر کشورها با استفاده از این غفلت سهم بیشتری در نفوذ به بازارهای کشورهای تازه استقلال یافته را به کشور خودشان اختصاص دادند."