خلاصه ماشینی:
"اکبر رادی بهعنوان یک مخاطب و نویسندهی روشنفکر با زبانی بسیار تند از نمایشنامهی حسن کچل بهعنوان اثری مبتذل یاد میکند»(4) اما همین اثر چون توسط خود حاتمی مورد اقتباس قرار میگیرد و نسخهای سینمایی از آن تهیه میشود و ثبت میشود و در اختیار مخاطبین واقعی خود قرار میگیرد، میتواند در طول زمان به حیات خود ادامه دهد.
اما تحصیل را نیمهکاره رها میکند و مشغول نمایشنامهنویسی میشود و آنچه را که بعدها بهعنوان زبان خاص آثار سینماییاش شناخته میشود در همین نمایشنامهها تجربه میکند و همانطور که اشاره شد یکی از همین نمایشنامهها را برای خلق اولین اثر سینماییاش مورد اقتباس قرار میدهد، در حال حاضر پنج نمایشنامهای که از او در کتاب مجموعه آثارش به چاپ رسیده، نمایشنامههایی هستند که میتوان به نقد و بررسی آنان پرداخت که شامل نمایشنامههای «چل گیس»، «حریر و ماهیگیر»، «شرابسازان»، «بیمارستان عشق یاها سپیتال» و «فوتبال» است."