خلاصه ماشینی:
"این واژه (فوتوریسم) که به معنای آیندهباوری است، پیش از سال 1909 در حوزه الهیات کاربرد داشت و به این معنا بود که پیشگوئیهای کتاب مقدس هنوز تحقق نیافته است، بعد از این سال، این واژه بهعنوان یک واژه ژورنالیستی پا به عرصه وجود نهاد و به هر آنچه اطلاق شد که مردم کوچه و بازار در زمینه هنر و طراحی، پیشتاز میانگاشتند، نقطه آغاز جنبش «فوتوریسم» درواقع بیانیهای بود که به وسیله مارنیتی (شاعر و نمایشنامهنویس ایتالیائی) نگاشته شد و در بیستم فوریه 1909 در صفحه اول روزنامه «لوفیگارو» چاپ پاریس، انتشار یافت.
در این زمان تقریبا میان هنرمندان یک دودستگی ایجاد شده بود، کسانی مانند بوتچونی که تشنه آن بود تا ایتالیا را در صف مقدم فرهنگ مدرن اروپائی در زمینه همه هنرها قرار دهد، به استقبال دنیای ماشینی و آثار هنری نشأت گرفته از این دنیا رفتند و گروه دوم کسانی بودند که به سنتهای گذشته دلبستگی نشان دادند و به اصول و وابط کلی طراحی و نقاشی گذشته ایمان داشتند و به آن پایبند بودند.
با نظری اجمالی به آثاری که نقاشان فتوریسم از خود به جای نهادهاند، میتوان به گوناگونی آثار آنها پی برد، چراکه آن وحدت هدفها و روشها که در بیانیههای فوتوریستها وعده داده شده بود، در آثار هنرمندان این جنبش تحقق نیافت.
نکته حائز اهمیت وجود این پتانسیل در بطن جشنواره است، زیرا پس از گذشت سه سال فعالیت، جشنواره آنقدر عملکرد خوب و مثبتی داشته که بتوان با توجه به حجم آثار رسیده برای این دوره ـ که برای یک جشنواره غیردولتی بسیار جالب است ـ باران را جشنوارهای معتبر در سطح داخلی قلمداد کرد."