خلاصه ماشینی:
نگاه در آئینه:در روند تولید اطلاعات در مطبوعات امروز ایران، شاید سختترین کار برای آدم(!) این باشد که فضولی کند در کار همکارانش، آن هم چه فضولیای: از نوع جار زدن و در بوق و کرنا کردن آن.
انواع متون مطبوعاتی:ـ (1) متن ارژینال یا اصیل:این متن معمولا شامل ارائه نوعی پارادایم (الگوواره) است؛ به این معنا که شخص تولیدکننده (نویسنده) به حدی از آگاهی یا احاطه یا تسلط بر موضوع مورد تولید رسیده است (یا باید برسد) که میتواند یکباره (البته در راستای مکنونات ذهنی، عقلی، تجربی، و نهایتا قبلی خود) درباره موضوعی مهم (یا نسبتا مهم) که طبعا مخاطبانی دارد، اقدام به رازگشائی (decoding) یا نکتهسنجی هوشمندانه یا حرکت از سطح به عمق کند؛ در این معنا، متن صرفنظر از حجم آن، حائز ارزشهای والائی به لحاظ قدرت نگارنده آن در درک، پردازش و بازنمود (represent) یک واقعیت یا حقیقت موجود (و چهبسا مورد بیتوجهی قرار گرفته) است.
نویسنده این نوع متن لزوما متخصص است؛ زیرا میتواند با چشمانی تیزبین به حوزه فعالیت خود نگاه کند؛ اتفاقات را در بستری زمانمند ببیند؛ آنها را تحلیل کند؛ و نهایتا از میان آنها آنچه را دیگران خوب ندیدهاند یا مشمول عادت شده است، در قابی نو بپردازد و دگرباره مقابل چشمان عادتزده دیگران قرار دهد.
در عین مثبت بودن خود فرهنگ استفاده از اینترنت، با پدیدهای جدید در نوع نوشتن نیز سر و کار پیدا میکنیم؛ نام این پدیده، نویسنده اینترنتی یا اینترنت زده است.