خلاصه ماشینی:
"مثلا فرضیهای که دربارهء علت یک پدیده است باید تحت شرایط کنترل شدهای که تنوع خوبی دارند آزمایش شود تا سایر تبیینهای ممکن در مورد این پدیده کنار گذاشته شوند و حکم به این که این فرض به خوبی تأیید شده11نامعقول خواهد بود،مگر این که مجموعهء مناسبی از چنین آزمونهایی را از سر گذرانده باشد.
60بدون شک یک فقره اختلاس موفق ممکن است در شرایط خاصی یا امیال یک حسابدار را پیش ببرد و نیازی نیست که عملی نامعقول محسوب شود،اما آیا مشمول تحسین معقولیت میشود؟و در ترازوی استدلال عملی61،غیر اخلاقی بودن62آنها را چگونه باید در مقابل فایدهاش سنچجید؟یا صداقت و درستکاری همواره منش عقلا مرجحی است؟ این چالشهای فلسفی دربارهء معقولیت،خود امکان وجود معیارهای معتبر در فلان یا بهمان حوزهء پژوهش را هدف قرار دادهاند.
برای این که احتمالی را در مقابل احتمال واپسین محسوب کنیم باید احتمال اولیهای باشد که رزیشه در علیت نیز داشته باشد،از قبیل نسبتی که تاکسیهای ناوگان آبی(که احتمالا خط مشیهای این ناوگان در حفظ و نگهداری وسایل نقلیه و آموزش راننده،با ناوگان سبز متفاوت است)،و تاکسیهای ناوگان سبز به آن نسبت دچار تصادفهایی از این نوع میشوند.
اما ظاهرا دادههای تجربی اصولا عاجز از نشان دادن این هستند که در معقولیت،ذهن انسان تعلیم نیافته دارای ضعف است،چرا که-در بیشتر موقعیتها-لازم است وجود این نوع معقولیت پذیرفته شود تا مبنایی برای آن دسته از نظریههای توصیهای82فراهم گردد که بر حسب آنها،به هنگام نقد خطاهای تصادفی عملیات در محاسبات ریاضی83و غیره،احساس اعتماد کنیم.
ecirP , R : A weiveR fo eht lapicirP snoitseuQ ni slaroM ( nodnoL : lledaC."