خلاصه ماشینی:
"سختگیری به بچهها چرا به بچهها هر شب متجاوز از 30 تا 40 مسئله ریاضی میدهند؟چرا دانشآموزان را وادار میکنند که از روی دروس خود چندین بار بعنوان جریمه یا بخاطر یاد گرفتن بنویسند؟ آیا شاگردی که در روز چندین ساعت در مدرسه درس خوانده و خسته شده صحیح است که شب هم مدت زیادی بیدار بنشیند و مسائل تکراری و یکنواخت ریاضی را حل کند یا از روی درسها خود چندین دور جریمه بنویسد؟آیا با اینوضع بچهها را از درس خواندن بیزار و از مدرسه و درس فراری نمیکنیم؟بهمین دلیل نیست که بیشتر شاگردها دروس خود را بطور سطحی حفظ میکنند و به عمق آن دروس توجه ندارند؟آیا بهتر نیست که اصولا تکالیف شبانه را،بچهها در همان مدرسه و زیر نظر معلمان خود انجام دهند؟ اینها و صدها سئوالات دیگر مطالبی بود که در میزگرد اخیر انجمن ملی اولیاء و مربیان ایران درباره تکالیف شبانه دانشآموزان مورد بحث و مداقه کارشناسان تعلیم و تربیت و استادان روانشناسی و جمعی از مدیران و دبیران باسابقه دبیرستانها و اولیای دانشآموزان قرار گرفت."