خلاصه ماشینی:
"در واقع زمانی که آثار دراماتیک برای اجرا نوشته میشود،سرنخی ویژه از این دوگانگی موجود را میتوان در (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنها جستوجو کرد.
تعداد زیادی از نمایشهای سدهء نوزدهم بریتانیا نیز،بر دورهای از زندگی مری استوارت که در کنار ریتزیو سپری کرده بود معطوف شده است.
نمونه دیگری از این دیدگاه را البته با بهکارگیری ژانری متفاوت،میتوان در تراژدی تاریخی مری،ملکهء اسکاتلند(3781)، (به تصویر صفحه مراجعه شود) نوشتهء جیمز ویمست بولینگ02جستوجو کرد که در آن ملکه هنگامی که مظنون به خیانت به ریتزیو بود،هنوز روابط نزدیکی با بوثول داشت و این موضوع را به جهت آنکه قصد انتقامگیری از شوهر خود را داشت،به سختی انکار میکرد.
کوئین12 (4881)که تمام زندگی مری استوارت را در 74 صفحه نقل میکند آمده است که موضوع ریتزیو،زمانی میان انبوه مسائل به ظهور رسید که خود ملکه اذعان داشت:«دست ضعیف زنانه او دیگر توانایی به حرکت درآوردن چوگان پادشاهی را در این زمانه آشوبزده،ندارد.
صحنه نهایی نمایش که ضعف زنانه او را در برابر بوثول،با حداکثر دراماتورژی ممکن به تصویر میکشد، چنانچه شخصی قوانین پایهای ژانر تراژدی را بهطور اختصار برای خود بازخوانی کند،به روشنی درمییابد که به چه دلیل،شرح حال مری استوارت تا به این حد در اثار دراماتیکی سدهء نوزدهم بریتانیا به شهرت رسیده است.
در مجموع،مقایسهء تحلیلهای گوناگون شکل گرفته به نوع انعکاس زندگی ملکهء اسکاتلند در درامنویسی قرن نوزدهم بریتانیا، نشان میدهد که ملودرام،ژانری که اغلب به سبب تصاویر کلیشهای و کمبود گرایشهای نوگرایانه،توسط منتقدان مدرن و معاصر،دست کم گرفته شده است،میتواند در انتخاب یک جنس مؤنث به عنوان قهرمان داستان خود بسیار جسورتر از قالبهای رایج دراماتیک عمل کند."