خلاصه ماشینی:
"سؤال اصلی آن است که چه اثری با چه مضمونی درخور آن است که آن را مصداقی از شیوهء استعلایی ویژه در هنر انقلاب اسلامی قلمداد کنیم؟و اگر فیلم «خیلی دور،خیلی نزدیک»را در این طریق مییابیم، علت آن چیست؟اگر بخواهیم با تأملی که از آن اجمالا به نقد و تفسیر استعلایی یاد شد به این سؤال پاسخ دهیم،قدر مسلم نمیتوانیم صرفا به صورت، معنای اثر یا متن داستان آن اکتفا کنیم بلکه لازم است در سیری،از جزء به کل و از ظاهر به باطن به آنچه فرامتن (Context) با زمینه تاریخی خلق اثر خوانده میشود یا در حقیقت به عالمی که اثر به لحاظ تاریخی در آن تحقق پیدا کرده و عالم،یا حقایقی که اثر در جستوجو یا باز جست آن است نیز نظری بیفکنیم،و پر واضح است که اثری شایستهء این تأمل خواهد بود که خود واجد انعکاس مراتبی از خودآگاهی و دلآگاهی هنرمند نسبت به مسائل عالم خود باشد."