خلاصه ماشینی:
"بلاغت و نیروی فلسفه با مهر آن به آغازها آسان شود چنان که غایت در این دانش نیز در پرتو همان آغاز یکسره روشن گردد.
نادیده نمیانگاریم که در لاغت فلسفی نیرویی است که میتواند با قدرت،و قدرت مطلقه،آسوده به کنار آید اما چشم نیز گشوده داریم که این سخن خود در طبیعت و گوهر در پی قدرت دیگر نیست.
از این روی بر نتوان تافت که با اینکه بلاغت و نیروی فلسفی خود در طبیعت در کار قدرت نیست اما در برابر این عمل توانا مرد است که با نیروی فلسفه بزرگ شود و به کمال رسد و شریف گردد.
آری بدین سان فضیلت توانایی که سراسر حیات و تمدن انسان و یا پیوستگی آنها به آن مدیون است بی چون و چرا تابع فضیلت دانایی میآید که سرآغاز زندگی و تمدن انسانی است.
ویژگی توانایی این دانش برتر تنها در بلاغت ذاتی آن یا نیروی همراه سازی دیگران نیست بلکه آن به سان دانش آغازها و دانش برتر بر دیگر قلمروهای سخن فرمانروایی کند."