چکیده:
امروزه یکی از معضلاتی که سازمانها به آن مبتلا هستند مشکل نیروی انسانی و
ناتوانایی سازمان در استفاده بهینه از توان بالقوه کارکنان به ویژه در سطوح
کارشناسی و تخصصی است. این امر سبب کاهش بهره وری سازمان و ناتوانی در رقابت در
عرصه های ملی و بین المللی گردیده است .متداول ترین راه برای بر طرف ساختن این مشکل
به کارگیری روش مدیریت مشارکتی است. به گواه بسیاری از گزارشها، موفقیت اکثر
شرکتهای بزرگ مرهون به کارگیری مناسب این سبک مدیریت بوده است که به توسعه ظرفیت
فردی کارکنان و ایجاد روحیه خودباوری، مسئولیت پذیری و تعهد در آنان منجر می گردد.
شناخته ترین ابزار دستیابی به مشارکت عبارت است از نظام پیشنهادات که عاملی مؤثر در
تغییر شرایط کار و ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت کارکنان است. در این مقاله ضمن
معرفی نظام پیشنهادات ، مدل CIPP برای ارزیابی و بهبود این نظام ارائه شده است تا
سازمانها با استقرار و بهبود نظام پیشنهادات مشکل نیروی انسانی را مرتفع ساخته و
بهره وری خود را افزایش دهند .
خلاصه ماشینی:
ج- فرآیند: در این مرحله چگونگی اجرای سیستم با توجه به درونداد مورد بررسی قرار می گیرد که رئوس کلی آن در زمینه نظام پیشنهادات به شرح ذیل است: _ استفاده از مشاوران باتجربه و متخصص؛ _ اجرای نظام پیشنهادات مطابق آیین نامه مربوطه؛ _ اجرای سریع پیشنهادات مصوب؛ _ پرداخت سریع پاداشهای مصوب؛ _ انتخاب طرحهای برتر سالیانه؛ _ ایجاد گروههای همیاری و بهبود کیفیت؛ _ بهبود مستمر نظام؛ _ حمایت عملی مدیریت از اجرای نظام؛ _ تشکیل دبیرخانه نظام پیشنهادات؛ _ انتخاب دبیر مناسب؛ _ برگزاری جشنها و همایشها و انجام تبلیغات لازم.
د- توجه بیشتر به کیفیت و نیازهای مشتری در استراتژی و خط مشی های سازمان : از آنجائی که فلسفه وجودی هر سازمانی بر مبنای تأمین نیازهای مشتری استوار است و جلب رضایت مشتری می تواند تأثیر زیادی بر موفقیت سازمان داشته باشد ، لذا ضروری است در شرکتها بحث تأمین نیازهای مشتری و کیفیت محصول بیشتر مورد توجه قرار گیرد -2 بخش درونداد: از آنجائی که استقرار مناسب نظام پیشنهادات منوط به دریافت ورودیهای مناسبی است، پس درشرکتها باید با استفاده از متخصصان ، مشاوران داخل و خارج شرکت در تهیه آئین نامه و همچنین توسعة مستمر آن بر اساس نیاز ، ساماندهی مناسبی را به نظام پیشنهادات در مجموعة خود داده و نظم و قوانین سازمانی خوبی را برای ایجاد نظام پیشنهادات بنا کنند .