چکیده:
دایرةالمعارف نویسی که طریقهای جهت شناسایی و کاوش در زوایای پنهان و آشکار فرهنگ،
تمدن و پیشینه تاریخی است، سابقهای دو هزار ساله دارد و تاکنون نیز
دایرةالمعارفهای مختلف به زبان فارسی به رشته تحریر درآمده، از جمله دایرةالمعارف
زن ایرانی که به سفارش مرکز امور مشارکت زنان در سال 1382 چاپ و منتشر گردیده است؛
با عنایت به اینکه بررسی بازخورد اندیشهها و فهم برداشتهای مختلف از یک اثر، هم
از سوی مؤلف و هم از سوی جامعه علمی دور از انتظار نیست، مقاله حاضر برخی از
اشکالات علمی، صوری و آنچه را که مربوط به روش تألیف مقالات دایرةالمعارف زن ایرانی
است، بررسی میکند و برخی از مسامحههای فکری و فرهنگی آن را یادآوری مینماید.
Compiling encyclopedias، which is a means to discover and study the unseen and the visible angles of a culture، civilization، and historical background، has two-thousand-years history. So far، many encyclopedias have been written in Farsi، e.g. the Encyclopedia of the Iranian Women that was printed and published upon the request of the Center for Women Participation Affairs in 2003. Regarding the fact that evaluating the feedback of ideas and the different conceptions of a work whether by the author or by the scientific community is not beyond expectations، the present paper notifies some of the scientific and formal shortcomings، the points related to the method of writing the articles، and some intellectual and cultural inaccuracies in the Encyclopedia of the Iranian Women.
خلاصه ماشینی:
"(همان، ص بیست و یک) عنایت مسؤولان مرکز مزبور به چنین اقدام مهمی جای سپاس و قدردانی دارد؛ اما از آنجا که مؤلف یا مؤلفان هر اثر ارزندهای پس از چاپ اثر منتظر بازخوردهای علمی و اجتماعی کار خود و ارزیابی آنها هستند و دست اندرکاران فاضل دایرةالمعارف زن ایرانی هم از این امر مستثنی نیستند، اشکالاتی که در دایرةالمعارف مزبور به چشم میخورد، ذیلا یادآور میشود تا در چاپهای بعدی مورد تصحیح و توجه قرار گیرد: 1ـ مدخلهایی در این دایرةالمعارف وجود دارد که به زن ایرانی مربوط نمیشود و حتی با توضیحی که در مقدمة دایرةالمعارف (ص بیست و پنج) آمده نیز نمیتوان آنها را مربوط به جامعه، فرهنگ و تمدن ایرانی دانست؛ از آن جمله است: حبابه کنیز یزید، خیزران مادر هارون الرشید، حسنیه که در مجلس هارون مناظره کرده، زینب اسعردیه، سلمی خاتون جرزی، عایشه جرزی، فاطمه جرزی، تعداد زیادی از زنان خاندان ایوبی مصر مانند خاتون مادر ملک عادل ایوبی، ست الشام ایوبی، ست العراق ایوبی، شجرة الدر، ضیفه خاتون ایوبی، عذرا خاتون ایوبی، ملکه خاتون ایوبی و مونسه خاتون ایوبی؛همچنین آرتمیس (در 2 مدخل) اهل کاریه در جنوب غربی آسیای صغیر که از متحدان هخامنشیان بوده و لبابة کردی دختر یکی از فرمانروایان کرد موصل و مادر یکی از خلفای اموی."