خلاصه ماشینی:
"مظهر تعین نفس همین روح بخاری است از اینجهت فرمود آن نوری را که قذف میکنم در قلب است زیرا قلب مظهر آن نور بخاری است که مجلای ظهور نفس میباشد از این جهت فرموده فی قلب من یشاء پس قلب مادامی که در محابس احسا و مضایق سواد اوهام واقع است مجلای نور مقذوف الهی واقع نخواهد شد و نوری که رافع ظلمات و جهالات است دراو جلوه نخواهد کرد بر خلاف قلبی که از دایره کدورات و رذائل نفسانی پا بیرون گذارد این شهوات از آن زائل شود و کثافات هیولائی را از خود دور نماید اینچنین قلبی بحکم یوم تبدل الارض غیر الارض ارض مزاجش تغییر و زمین استعدادش تبدیل یافته مورد اشعه سماوات ارواح و عنایات ازلی و شعلات ربانی واقع میگردد و انوار الهیه از جبین حق بینش ساطع و لامع خواهند بود و مصدوقه آیه کتاب آسمانی یسعی نورهم بین ایدیهم ظاهر میشود ولی همانطور که میدانیم نور جسمی و مادی نفوذ میکند در ظاهر اشیاء و اعماق اجسام همانطور نور مقذوف الهی هم در اعماق اشیاء نفوذ میکنند و بر هویات موجودات و تعینات اشیاء احاطه یافته مظهر یا من لا تخفی علیه خافیه گردیده چیزی بر او مستور و مخفی نماند و پردههای صخیم جزئیات و حجب بحسب ماده زمان و مکان را خرق نموده از سرچشمه علوم الهیه ضوابط عقلیه و معارف حقه میآشامد بدینوسیله اطفاء نار جهل و تسکین حرارت بعد از منابع علوم حقیقیه مینماید تا برسد بآن جوهرهء که در اشیاء موجود است و آن حقیقت واجب است زیرا همه اشیاء ظاهری دارند و باطنی که اگر بباطن مراجعه کنیم جز در باب اله عکوفی نخواهد کرد از اینجهت فرمود العبودیة جوهرة کنهها الربوبیه مجعول چون متقوم بجاعل است و مقوم بحقیقت قیومی است پس مقوم حقیقی ممکنات حضرت واجب است و جمیع اجسام بحسب عمق بجوهرهء خدائی میرسند و این نور الهی میتواند نفوذ پیدا کند در اعمال موجودات در این موضوع که این نور طلوع کند ذاتیات اشیاء محقق میشود زیرا علم فعلیت ضد تام معلوم است پس معرف حقیقی ممکنات بحسب جنس و فصل و ذاتیات وجودی یعنی فاعل و جاعل خداوند است و علم به اعماق هویات همان است که در اخبار تحریص کردهاند یعنی علمی را باید طلب کرد که ما را بحضرت واجب برساند چنانچه فرمود العلم ما عبد به الرحمن و اکتب به الجنان چون علم بواجب مناط خضوع است بحضرت معبود و تا معبود معروف نشود چطور عبادت ممکن است این عبارات مربوط است ببزرگان دین ما که مشاعل این انوار الهیه هستند پس باید هویات اشیاء را بتوسط این انوار اکتساب کنیم در اینصورت حد تام ممکن است برای نوعی معین کرد."