خلاصه ماشینی:
"عامل دیگر،رشد شناختی و آمادگی ذهنی دانشآموزان است که از نظر کیفی در افراد گوناگون تفاوت دارد و اصولا کودک برای درک مفاهیم باید مراحل خاصی از رشد را طی کند.
هریک از معلمان روش خاصی برای تقویت املا اعمال میکنند که به چند نمونه از آنها اشاره میشود: الف)معلم کلمات مشکل درس را مشخص میکند و بچهها مکرر از روی آنها مینویسند.
ولی این روش باعث اتلاف وقت،خستگی و دلزدگی دانشآموزان میشود و پیشرفتهای احتمالی و نسبی آنان را در این درس تحت الشعاع قرار میدهد و در رشد ادراک و شناخت آنان چندان موثر نیست.
پس از تدریس هر درس فارسی باید کلمههای جدید را از نظر املایی و معنایی مورد بحث قرار داد تا برای دانشآموزان آشنا و ملموس شود.
در دیکته روی تابلوا،آموزش املا هدفهای متفاوتی دارد؛ابتکار عملی در دست معلم است و میتوان بهطور انفرادی،نارساییهای خط کودکان و اشکالات املایی آنان را تشخیص داد و برای رفع آنها کوشید."