خلاصه ماشینی:
"کودکان و نوجوانان و حتی جوانان مناطق فقیرنشین وقتی از مدرسه خارج میشوند،دیگر برای تمرین آنچه د رمدرسه آموختهاند، احساس مسؤولیت نمیکنند و وقتگذرانی معضلی است که عامل دیگر افت کیفیت آموزش و پرورش در محلات فقیرنشین به شمار میرود.
معلمان وقتی وارد این مدارس میشوند و با محیط و شرایط آن آشنا میگردند و تعداد بیش از حد استاندارد دانشآموزان را در کلاسها و پایههای ضعیف میبینند، چون نمیتوانند به ضعف پایههای آنها کمکی بکنند،به ناچار از همان روشی استفاده میکنند که دیگران استفاده کردهاند و بدین ترتیب دانشآموزان تا پایان سطح راهنمایی با همان روش، پیش میروند.
در درجهء اول باید این نظریه را قبول کرد که دانشآموزان مناطق محروم فرصت کمی برای فعالیتهای یادگیری دارند و محیط خانه و کوچه برایشان نه تنها اثر یادگیری ندارد،بلکه یادگیریهای قبلی در مدرسه را نیز کم اثر میکند.
مسؤولان باید قبول کنند مردم فقیر از آنچه حق و سهم واقعی آنها از ثروتها و منابع و منافع این کشور است،محروم شدهاند و سعی کنند دست کم قسمتی از این کمبود را با فراهم آوردن فرصت بیشتر برای حضور فرزندان خود در مدرسه و برای رهایی از اتلاف وقت،جبران کنند.
مسؤولان میتوانند با ساختن و افزودن بر تعداد مدارس در مناطق محروم شهری و در اولویت قرار دادن این مناطق در برنامهها،مدارس را از دو نوبته شدن خارج کنند تا دانشآموزان ضمن خوردن ناهار در مدرسه،ساعاتی از بعد از ظهر نیز در محیط مدرسه باشند.
اضافه کردن امتیازهای مادی و معنوی دیگر و البته پیگیری تلاش آنها در امر تعلیم و تدریس،نه تنها کوشش معلمان این مدارس را بیشتر میکند،بلکه بر رغبت دیگران برای انتخاب این مدارس میافزاید."