خلاصه ماشینی:
"در این رابطه،پرسشهای اساسیای که فراروی برنامهریزان درسی قرار دارد،این است که چگونه میتوان برنامههای درسی و فعالیتهای آموزشی مدرسه را بهطور کارآمد و مؤثر،سازماندهی کرد و مطمئن شد که دانشآموزان با اتکا به آنچه در مدرسه آموختهاند،قادر خواهند بود مسائل واقعی زندگی را در آینده حل کنند؟چگونه میتوان مدرسهها را به بستری مناسب و معتبر برای شناخت موقعیتهای واقعی زندگی تبدیل کرد؟به گونهای که یادگیرندگان،موفق و کارآمد،کلاس درس را ترک کنند و در زندگی فردی و اجتماعی آینده،نقش خود را به خوبی ایفا نمایند؟ آشنایی با نظام برنامهریزی درسی سایر کشورها،به ما کمک میکند تا در تولید برنامهی درسی ملی،از این تجربیات استفاده کنیم.
در این ارتباط،کشورهایی که وحدت فرهنگی و قومی دارند،از طریق تدوین یک برنامهی درسی مشترک برای تمامی گروهها و اقشار اجتماعی،به درک و تقویت وحدت ملی کمک میکنند اما در کشورهایی که تنوع قومی و فرهنگی در نظام سیاسی آنها پذیرفته شده است،مسألهی وحدت ملی،در کنار حفظ تفاوتهای فرهنگی و قومی،در برنامه درسی ملی،مورد تأکید قرار میگیرد."