خلاصه ماشینی:
"مهارتهای زندگی14 و چون از کیفیت تربیت اولاد فارغ شدیم،ختم این فصل به ذکر ادبهایی کنیم که در اثنای سخن به شرح و تفصیل آن وعده دادهایم،تا کودکان بیاموزند و بدان متجلی شوند.
-و اگر کسی به جواب مشغول شود و او بر بهتر جوابی از آن قادر بود،صبر کند تا آن سخن تمام شود،پس جواب خود بگوید،بر وجهی که در متقدم طعن(عیب)نکند.
-و اگر در سخن او معنی غامض(پیچیده)افتد،در بیان آن به مثالهای واضح جهد کند،و الا شرط ایجاز(گزیده گفتن) نگاه دارد و الفاظ غریب و کنایات نامستعمل به کار ندارد.
-و فحش و شتم(دشنام و ناسزا)بر لفظ نگیرد و اگر به عبارت از چیزی فاحش(زشت)مضطر گردد،بر سبیل تعریض (سخن به کنایه گفتن)کنایت کند از آن.
و اگر بعضی از این عادات بر او دشوار آید،با خود اندیشه کند که آنچه به سبب اهمال(مسامحه)ادبی او را لازم آید از مذمت و ملامت زیادت از احتمال(تحمل کردن)مشقت،ترک آن عادت بود تا بر او آسان شود."