خلاصه ماشینی:
"سیلور،الکساندر و لوئیس معتقد هستند که موفقیت و شکست بهترین و یا ضعیفترین برنامههای درسی در کلاس درس،به میزان دخالت یا مشارکت معلمان در فرایند برنامهریزی درسی بستگی دارد؛چرا که معلم،آخرین فرد تصمیمگیرنده در مورد فرصتهای یادگیری تدارک دیده شده در برنامه درسی است.
البته تجربه نشان داده است که بین برنامهی درسی تجویزی ملی و مرکزی با آنچه که واقعا در مدارس و کلاسهای درس اتفاق میافتد،گاه تفاوتهای قابل توجهی وجود دارد؛امری که محققان از آن به عنوان«شکاف اجرایی»2یاد میکنند3و میتواند فراروی اجرای برنامههای درسی و تحقق اهداف موردنظر،مشکلاتی اساسی قرار دهد4.
در این نظامها،مربیان،خود را تنها مالکان و مروجان علم و دانش در کلاس درس قلمداد میکنند و ملزماند که برنامهی درسی تهیه شده را بدون کم و کاست اجرا کنند.
نظامهای برنامهریزی درسی غیرمتمرکز27 تمرکززدایی به معنای انتقال قدرت از یک سطح نظارتی بالاتر (مانند وزارتخانه)به یک سطح سازمانی پایینتر(مانند استان،منطقه، مدرسه و یا کلاس درس)است."