خلاصه ماشینی:
"در این مدارس،معلمان وظیفهی رهبری و هدایت گروه آموزشی و نظارت و پیشرفت برنامهی درسی را به عهده دارند و مدیران نیز در مقام رهبران آموزشی تلاش میکنند با مشارکت سایر افراد در فرآیند تصمیمگیری،نوعی وفاق عمومی را در سطح مدرسه ایجاد کنند.
مدیران این مدارس خود را در تأمین خواستههای منطقی دانشآموزان و پاسخگویی به نیازهای گوناگون آنها و نیز تلاش برای به ثمر رساندن تصمیمهای اتخاذشده،مسئول میدانند و از اختیارات لازم برای تشکیل هیئت یا کادر آموزش موردنظر و نیز تخصیص منابع برای بهبود برنامهی درسی در سطح مدرسه، برخوردارند.
در وضعیت کنونی،که طرح تدوین برنامهی درسی ملی در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است،لازم است مسئولان در سطوح گوناگون،برای برنامهریزی و ایجاد بستر مناسب جهت ایجاد انعطاف در برنامهی درسی ملی اقدام کنند و از ظرفیتهای موجود در سطح مناطق و مدارس برای واگذاری بخشی از اختیارات و مسئولیتهای تشکیلات مرکزی به سطوح دیگر بهره ببرند."