خلاصه ماشینی:
"متأسفانه، انجام درست این وظیفه و ایفای درست چنین رسالتی مورد تردید واقع شده است و به عقیده برخی از صاحبنظران، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی عمده هدفهای خود را بدون پیشبینی نیازهای تخصصی آینده کشور، بدون توجه به عدم همسویی بین تحصیل و بازار کار، عدم وجود تناسب بین عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص، و صرفا با تکیه بر رشد کمی، بسنده کردهاند.
درصد توانمندی کارمندان از نظر خود فارغ التحصیلان بین 3/69 تا 100 بوده است که به ترتیب اولویت رشتههای دامپروری، آمار، کامپیوتر و کاربردهای آن، آموزش پیش دبستانی، تولید، تولید صنعتی، آبیاری، زبان و ادبیات عرب، عمران، حقوق فضایی، تربیت بدنی، مدیریت، گرافیک، دبیری ریاضی، زبان و ادبیات فارسی، روانشناسی، معدن، حسابداری، زراعت و اصلاح نباتات، علوم جانوری، قدرت، الکترونیک، زمین شناسی، ریاضی محض، شیمی، علوم زراعی، مدیریت و برنامهریزی آموزشی، حرارت و سیالات، الهیات و معارف اسلامی، خاکشناسی، علوم اجتماعی، تاریخ جغرافیا، زبان انگلیسی، اقتصاد، علوم سیاسی، ریختهگری، مخابرات، فیزیک، علوم گیاهی، کودکان استثنایی و باغبانی از توانایی برخوردارند.
با احتساب میانگین کلی توانمندی فارغ التحصیلان رشتههای مختلف دانشگاهی در شش زمینه فوق، به ترتیب اولویت امتیازات رشتههای معدن، زراعت و اصلاح نباتات، تولید، علوم جانوری، قدرت، دامپروری، حرارت و سیالات، کودکان استثنایی، مدیریت و برنامهریزی آموزشی، زبان انگلیسی، الکترونیک، تولید صنعتی، عمران، آبیاری، حسابداری، مخابرات، ریختهگری، خاکشناسی، آموزش پیش دبستانی، روانشناسی، شیمی، علوم اجتماعی، دبیری ریاضی، مدیریت، حقوق فضایی، تربیت بدنی، زمینشناسی، زبان و ادبیات فارسی، کامپیوتر و کاربرد آن، علوم گیاهی، جغرافیا، ریاضی محض، باغبانی، الهیات و معارف اسلامی، علوم سیاسی، آمار، فیزیک، اقتصاد، گرافیک، زبان و ادبیات عرب، علوم زراعی و تاریخ قرار میگیرند."